Nooitmeeropdieet

5 punten van kritiek op het programma ‘Obese’ met Wendy van Dijk

Angele Bakker - Thursday 06 October 2011 - 09:38 - 2149 x read
1 Sensatiebelust:
Het programma heeft als eerste kandidaat degene uitgekozen met het meeste overgewicht. Een programma met mooie emotionele muziekjes, video boodschappen en extreem veel afvallen.

2 De ene verslaving wordt vervangen door de andere:
Danny heeft zijn eetverslaving ingeruild voor een sportverslaving. Hij sport nu zo’n 5 uur per dag. Zou hij dit de rest van zijn leven vol kunnen houden?

3 Over grenzen heen:
Danny leek regelmatig zwaar over zijn grenzen te gaan, wat erg dramatische gevolgen had kunnen hebben. Er werd tijdens het programma niks laten zien over of hij lichamelijk getest is en of zijn lichaam dit extreme sporten aankon. De oefeningen die hij (vooral in het begin) moest doen leken niet geschikt voor zijn lichaamsbouw.

4 De oorzaak?
Er werd tijdens het programma niet gekeken naar wat de oorzaak van zijn eetgedrag en zijn gewicht is. Het ging alleen over gezonder eten en extreem sporten. Het programma zegt dat Danny onder begeleiding van specialisten stond, maar er is geen psycholoog of psychotherapeut voorbij gekomen. Absoluut een gemiste kans.

4 Slecht voorbeeld
Veel mensen met overgewicht zien een gewichtsverlies van ruim 150 kilo in 90 minuten en willen dit ook. Dus gaan mensen weer massaal op een crash dieet. Waardoor we met z’n allen over twee jaar weer dikker zijn dan nu.



Dit alles neemt niet weg dat ik veel respect heb voor Danny en zijn doorzettingsvermogen om zijn doel te bereiken. Ik gun het hem ontzettend dat zijn resultaat blijvend is. Ik hoop dat hij aan de slag gaat om te onderzoeken waarom hij zo zwaar is geworden en hoe hij met deze oorzaak/oorzaken aan de slag kan.









Latest Change by: Angele Bakker on Thursday 06 October 2011 - 09:48

Comments

mooijezelfzijn
mooijezelfzijn -  (2011-10-06 10:53)
Ik ben het helemaal met je eens Angèle.

Natuurlijk is Danny een gelukkiger mens met een lijf waar hij weer veel mee kan en wie gunt hem dat niet?
Maar inderdaad, wat gebeurt er als hij door langdurige blessure bijvoorbeeld niet kan sporten?
Wat is dan zijn uitlaadklep? Daar is inderdaad met geen woord over gerept.

Meer begeleiding op mentaal vlak en minder snel afvallen. Dat maakt de kans op blijvend gewichtsverlies veel groter.
Ik heb met eninge weerstand naar het programma gekeken en me afgevraagd hoe mensen met zo'n groot overgewicht uitgedaagd werden intensieve oefeningen te doen. Ga zelf maar eens met een rugzak van 75 tot 100 kg aan het sporten. Gevaalijk zou ik zo denken.
Ik werk als gewichtsconsulent binnen een GGZ instelling en moet nu vaak uitleggen waarom dat afvallen op TV zo makkelijk lijkt. Daar is de begeleiding zo intensief en dat wat in 90 min. getoond wordt is in werkelijkheid een traject van een jaar.
Ik onderschrijf de 5 punten die genoemd zijn. Knap dat iemand zo kan afvallen maar echt een reël beeld van een gezond afval traject lijkt dit toch niet te zijn.
marja Keus-Luiten marja Keus-Luiten  (2011-10-13 09:55)
Hoi Marja,
Absoluut eens met je reactie. Mensen zien alleen het begin- en eindresultaat en willen dat ook. Dus gaan op een ongezonde manier aan de slag en het grootste deel valt weer terug en wordt dikker dan voor dat ze met het dieet begonnen.
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-13 13:48)
Angelien
Angelien -  (2011-10-06 11:02)
Fijn dat je dit even op een rijtje hebt gezet Angele! Dit stimuleert mij om op de juiste manier door te gaan met bewuster eten en uiteindelijk wat gewicht te verliezen.
Hoi Angelien,
Dank voor je reactie. Bezig zijn met gewicht verliezen is helemaal goed, maar het is belangrijk om dit op de juiste manier te doen, zodat het blijvend is. Succes!
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:30)
Tina
Tina -  (2011-10-06 11:05)
Fijn dat je er wat over zegt Angele. Ik heb natuurlijk ook zitten kijken en dacht "als hij het kan moet ik het ook kunnen". Maar inderdaad, geen psychische begeleiding gezien (wellicht achter de schermen?). Ze hebben wel ingegrepen toen ze erachter kwamen van dat 5 uur per dag sporten en veel te weinig eten. Dat vonden zij zelfs te extreem.
Hoi Tina,
Het kan inderdaad motivatie zijn om ook aan de slag te gaan. Maar ik hoop dat mensen zien dat dit inderdaad te extreem is.
Had graag wat meer van de psychische begeleiding gezien, als deze er was geweest.
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:31)
Corinne
Corinne -  (2011-10-06 11:07)
precies de punten waar ik ook over viel........en wat je zegt WEER een gemiste kans. Maar inderdaad neemt niet weg dat ook ik respect heb voor Danny, absoluut, en ga ik zondag toch weer kijken.
groetjes Corinne big Fun bewegen met een maatje meer!
Ja, absoluut gemiste kans. En ben het met je eens, de prestatie is groot. Hopelijk kan hij een weg vinden om het vol te houden.
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:32)
Petra Vermeer
Petra Vermeer -  (2011-10-06 11:07)
Ook ik ben het helemaal met je eens! Fijn is wel dat ik deze week van mijn eigen klanten vaak gehoord heb dat ze het knap vinden van Danny. Blijkbaar kijken wij als vakmensen anders en kritischer naar zo'n programma dan de mensen die willen afvallen.
Ook heb ik deze week hierdoor een nieuwe klant gehad, die bij mij dus wel op een rustige manier gaan afvallen.
Helaas is de nadruk bij Obese echter op het sporten gelegd en niet op andere vlakken, dat is zeker een gemiste kans.
Ik hoorde echter wel dat Danny nog steeds aan het trainen is met een (andere) personal trainer. Dit is natuurlijk mooi. Het is te hopen voor hem dat hij er een gezonde levensstijl op na gaat houden en lekker in zijn vel gaat zitten.

Groetjes van Petra
Hoi Petra,
Ik kreeg ook een reactie dat door dit programma mensen ook de motivatie weer kunnen vinden om er echt iets aan te doen. Daar ben ik het mee eens, ben alleen bang dan mensen dan snel kiezen voor veel en ongezond afvallen in korte tijd.

Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:33)
Lisette Grannetia
Lisette Grannetia -  (2011-10-06 11:08)
Ik ben het met je eens! Wat mij ook heel erg stak was het feit dat Wendy van Dijk in een interview zegt niet te snappen hoe mensen zo ver komen. Bij drie kilo 'overgewicht' voelt ze zich al niet goed en gaat er snel wat aan doen. Dit is helaas niet iedereen gegeven.... Met maat 34 is het wellicht makkelijk praten en heel pijnlijk voor de kandidaten dat ze er zo veroordelend over spreekt!
Hoi Lisette,
Absoluut mee eens, zij begrijpt dus wel degelijk wat de strijd met eten en gewicht is. Maar dan aan de andere kant. Ze zou dus wat meer respect moeten tonen!

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:34)
Gerrie
Gerrie -  (2011-10-06 11:08)

Mooi dat Danny zoveel kwijt is maar inderdaad wat als hij weer normaal gaat eten?
Verder is zoveel afvallen in een korte tijd toch helemaal niet gezond? of heb ik dat mis?

zelf heb ik 1 1/2 jaar gedaan over 30 kilo.
En ben daar heel tevreden over.
moet nu nog 15 kilo.
Maar rustig aan alles op zijn tijd.
Hoi Gerrie,
Is absoluut niet gezond om zoveel en zo snel af te vallen. Had gehoopt dat dit programma zou gaan over gezond en blijvend afvallen. Maar het is toch weer sensantiebelust.

Knap hoe je bent afgevallen. Het is belangrijk om nu een tijdje je gewichts stabiel te houden en dan te bekijken hoe je nog wat kilo's kwijt kan raken. Dan zorg je ervoor dat het gewichtsverlies blijvend is.
Succes.
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:35)
Gerty
Gerty -  (2011-10-06 11:10)
De prestatie van Danny is geweldig maar zo onwerkelijk.
Wat ik miste in dat programma is hoe hij, zeker in het begin, omging met zijn eetverslaving.
Die eerste weken kon hij nog geen uren per dag sporten en zat dus toch 's avonds thuis.
Hoe bleef hij er toen vanaf, die pizza's enz??
Ik bleef na het kijken van het programma toch met vragen zitten. Want hoe hij zijn best ook heeft gedaan, van alleen sporten val je dit niet af.
Ik vraag mij af hoe zijn hart dit extreme afvallen heeft ondergaan.
Hopelijk heeft hij goede nazorg en worden zijn lichaamsfucnties goed in de gaten gehouden.





Hoi Gerty,
Deze vragen heb ik me ook gesteld. Het was een erg oppervlakkig programma, waarin het beeld geschetst werd dan je met veel sporten en gezond eten enorm kan afvallen. Dat kan dus ook wel, maar wat gebeurt er daarna?

Hopelijk gaan ze hier in volgende afleveringen meer op in.
Groetjes
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:37)
Monique
Monique -  (2011-10-06 11:13)
Angele je haalt precies de punten aan die mij ook opvielen. De boodschap die gegeven wordt, is dat het allemaal makkelijk is, wat in feite absoluut niet waar is. Als iedereen met overgewicht dagelijks een personal trainer tot zijn beschikking had, dan vielen velen in korte tijd de nodige kilo's af. Maar laten we eerlijk zijn dat is voor maar een paar mensen weggelegd, omdat het simpelweg veel te duur is. De psychische kant is helemaal niet aan de orde geweest, terwijl dit natuurlijk ook een hele belangrijke factor is. Al met al vind ik het ook een gemiste kans!
Hopelijk lezen de programma makers deze reacties en wordt dit meegenomen in een volgende serie?
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:38)
renat looman
renat looman -  (2011-10-06 11:17)
geweldig van hem, natuurlijk heb je een stimulans nodig ik gun hem dit van harte.
wat een gezeur van de nederlanders. zou dit met jloezie te maken hebben?
Hoi Renat,
Absoluut een geweldige prestatie van Danny, hij laat zien dat hij heel veel doorzettingsvermogen heeft. En natuurlijk heb je stimulans nodig. Ik gun het hem vooral dat de kilo's er af blijven en dat is moeilijk omdat hij zo extreem bezig is geweest met sporten en minder eten. Hierdoor is het lastig om weer gewoon te gaan eten.

En natuurlijk zijn er mensen die dit ook graag willen. Als er een pil zou bestaan waardoor mensen snel en makkelijk van hun overgewicht af zouden zijn, dan zou half nederland zo'n pil bestellen. Helaas is dit niet mogelijk, eten heeft met zoveel andere zaken te maken en dat moet aangepakt worden.
Groetjes
Groetjes
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:40)
mandy
mandy -  (2011-10-06 11:17)
Helemaal mee eens. Ik hoop voor Danny dat hij zijn gewichtsverlies behoudt, maar ik denk ook van niet. Jezelf zó gek trainen, kan geen permanente situatie zijn.

Maar weet je waar ik me nog bozer over heb gemaakt dan over het programma zélf? De uitzending van De Wereld Draait Door waar Wendy van Dijk en Danny allebei aanwezig waren (http://player.omroep.nl/?aflID=13153134 vanaf 38 minuten) om het programma te promoten. Dát was denigrerend. De manier waarop Mattijs van Nieuwkerk sprak over "dikzakken" maakte perfect duidelijk hoe hij persoonlijk over dikke mensen denkt en door zich daar zo over uit te spreken, draagt hij er in mijn ogen weer toe bij dat de publieke opinie ook lekker fel mag zijn op dikzakken.

Niet de vraag hoe Danny zo dik was geworden, hoe hij zo eetverslaafd was geraakt, stond centraal, maar alleen de sensationele vraag: "Hoe héb je het kunnen doen!" Als verwijt. Niet als uitnodiging om daar nu eens inhoudelijk op in te gaan. En hij was toch zo'n mooie god! Alsof het dan erger is dan bij iemand die vroeger geen blonde god was.

Obese lijkt voor de onwetende buitenwereld een goed programma over overgewicht en afvallen. Maar het is wéér een herhaling van de oude gesel: als je dik bent, ben je lui en dom dat je het zo ver hebt laten komen. Om af te vallen moet je worden gestraft en jezelf op wilskracht door een martelprogramma heen werken. Alleen als je dát doet, verdien je weer respect. Met sensatiezucht volgen ze de kandidaten in hun meest intieme momenten. Ze moeten ongeveer naakt voor de tv. Door het stof. Het is pijnlijk om te zien.
Dank voor de tip, ik ga De wereld draait door terugkijken. Ben het helemaal met je eens!
Groetjes
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:42)
wendy
wendy -  (2011-10-06 12:05)
Ik vond het een vreselijk programma, om zoveel mogelijk kijkcijfers te krijgen is iets neergezet waar ik dagenlang al ontsteld van ben.
deze jongeman heeft zich op zijn zwakst laten zien en ik heb helemaal nergens een beeld van iemand die hem daarin begeleide gekregen. de enigen die geroemd werden op het eind waren de twee mensen die hem zo hard lieten sporten dat ik zo nu en dan bang was voor een hartaanval.

Ik gun het deze man helemaal natuurlijk, maar ik vind het echt afschuwlijk dat het beeld wordt gegeven dat je alleen goed aan het leven deel kunt nemen als je maar niet teveel weegt.

ik heb besloten om niet meer te kijken naar een programma dat overgewicht gebruikt om maar lekker veel kijkcijfers te scoren op deze manier. Hier is niemand mee geholpen. dik zijn is blijkbaar amusement.
Hoi Wendy,
Tja, de programma's worden steeds erger en we kijken er massaal na. Dat weten programma makers ook, dus het wordt steeds extremer.
Misschien dat deze reacties helpen en in ieder geval meer inzicht geven.


Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:45)
Tanja
Tanja -  (2011-10-06 12:36)
Dit soort programma's zijn niet bedoeld zodat je er iets van kan leren of mensen te stimuleren iets op de juiste manier te doen, maar enkel om kijkcijfers te scoren. En kijkcijfers scoren nu eenmaal beter op deze manier.
Klopt, maar helaas denken veel mensen dat dit dus wel de manier is...als we maar flink ons best doen...
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:46)
marisa petronilia
marisa petronilia -  (2011-10-06 13:09)
Iemand die op dieet gaat en een gezondere leefstijl aanmeet daarbij is alle hulp welkom.
Maar wie kan het zich permitteren om een live coach 1 x per dag 2 uur in te huren!
ik niet!!
Jessie
Jessie -  (2011-10-06 13:54)
Dit is dus precies de reden dat ik niet naar dit soort programma's kijk.
Ik irriteer me ook mateloos aan iedereen die me vraagt of ik het gezien heb. Alsof een dergelijk programma juist mij zou moeten interesseren.
Nou nee, bedankt.
Eva-Maria
Eva-Maria -  (2011-10-06 14:30)
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Teveel focus op eten en sporten en te weinig op wat de achtergrond van het gedrag is. Alsof het allemaal op te lossen valt met externe zaken. Het mooiste stuk laten we liggen: onszelf.
En inderdaad, dat gebeurt dan: de verslaving verschuift. Het echte 'probleem' is niet eens aangeraakt of opgelost.
Net daarom dat ik de ontbrekende invalshoek die 'nooitmeeropdieet' benadrukt zo steun.
Bedankt om de nek te durven uitsteken, want het is dringend nodig dat iedereen dit inziet!

@marisa: elke dag een coach is niet nodig, een goede coach maakt net dat je zelf op de juiste manier aan het werk kan en er niet van afhankelijk bent. soms zijn 5 sessies van 1.5u al voldoende.

en by the way, gewoon even een bedenking, als het mijn gezondheid op lange termijn vooruit helpt, dan weet ik waar ik geld aan besteed ... :-) op die manier heb ik leren afwegen wat voor mij geld waard is en wat niet langer
Hoi Eva-Maria,
Dank voor je reactie en je steun. Hoop dat het iets bijdraagt in het op een gezonde manier met gewicht en vooral met jezelf omgaan.

Inderdaad het echte probleem moet aangepakt worden!

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 07:48)
maribel Diederen Ruiz
maribel Diederen Ruiz -  (2011-10-06 15:54)
Het geen je zegt deel ik voor de volle procent, gedragsverandering duurt langer dan in zo`n korte tijd zoveek kilos kwijt te raken.
Ik dacht dat hij ook werkte wanneer deed hij dat dan???
Ilse
Ilse -  (2011-10-07 08:04)
Wat ik vooral miste was het voedingsgedeelte. Het hele programma ging eigenlijk alleen maar over sporten, en extreem sporten. Over voeding is weinig gezegd, maar zijn voedingspatroon zal ook aangepast zijn. Waarom hebben ze dat niet laten zien? Ze hebben alleen een paar mooie nieuwe apparaten in zijn keuken gezet en dat was het. Wat at hij dan op een dag? Wat waren zijn moeilijke momenten qua eten? Hoe heeft hij zich er toch aan kunnen houden? Dat soort dingen heb ik gemist.
En 5 uur sporten per dag naast je gewone werk? Wat als hij straks een nieuwe relatie heeft, hoe vind hij daar nog de tijd voor? En voor vrienden? Is dat dan kwaliteit van leven? Werken, sporten en slapen?

Ik vond het echt bizar. En net wat je zegt, wat is nou eigenlijk de boodschap van het programma? Wat kunnen we er van leren? Wat mij betreft voegde het helemaal niks toe en was het pure sensatie. Ook ik gun het Danny van harte, maar zelf zou ik me niet snel voor zo'n programma laten lenen. Er zijn andere, betere manieren van hulp zoeken, daar heb je Wendy niet voor nodig!
Hoi Ilse,
Ben het helemaal met je eens, het was erg oppervlakkig en niet informatief. Ik heb me ook afgevraagd hoe hij dit gaat volhouden.
Absoluut een gemiste kans!

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-07 16:33)
francisca
francisca -  (2011-10-07 08:08)
De belevingswereld bepaald de zienswijze ( hoe) voor de focus op langere( naar we allen hopen) of kortere termijn.

Rita Zeelenberg
Rita Zeelenberg -  (2011-10-08 07:01)

Afvallen is niet het moeilijkste stuk van een gezond gewicht hebben, zeker niet met zoveel hulp. Goed voor jezelf zorgen en in balans blijven, dat is een veel grotere uitdaging. En normaal eten, dus met vallen en opstaan maar zonder de extremen van eerst crashdieet, dan eetbuien, en weer terug.
Daar zou ik wel eens een tv-programma over willen zien, dat zou vernieuwend zijn en waardevol.
Dit snel-veel-afvallen kunstje kennen we nu wel.

Ja, helemaal mee eens. Maar zo extreem afvallen scoort op televisie. Kijk maar naar de vele reacties op dit programma. Dat is wat de producent wil.
Nu begint het lastigste gedeelte voor Danny, hopelijk krijgt hij als nazorg ook nog veel begeleiding.
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-08 13:48)
Carina
Carina -  (2011-10-08 11:26)
Ik vind het diep triest hoe Danny neer gezet als kijkcijfer kanon, verder vind ik het programma gewoon sensatiebelust. Hier word weer het stereotype beeld neer gezet dikke mensen zijn lui en ach met een dieet en krankzinnig veel sporten is al het over gewicht is eraf en het probleem is opgelost. De eet verslaving met als gevolg het overgewicht, is een symptoom van onderliggende problematiek waar aan totaal voorbij word gegaan. In het programma heb ik dan ook niets gezien m.b.t. mentale begeleiding tijdens de periode van afvallen ook is er niet gesproken over hoe gaan hij hierna verder (gesprekken/therapie). Nu heeft hij er uiteindelijk een andere verslaving bij dwangmatig veel trainen. Ik snap de wanhoop wel van mensen zoals Danny en de andere kandidaten ze hebben alles al geprobeerd en weten echt geen uitweg meer dus doen ze mee.
En daar word helaas dankbaar gebruik van gemaakt.
Verder heb ik heel veel respect voor Danny en alle andere kandidaten, ik hoop dat ze ook wat aan de oorzaak van hun eet verslaving gaan doen en een gezonde levensstijl kunnen vol houden.

Hoi Carina,
Dank voor je reactie. Het ergste vind ik dat er inderdaad niet gekeken wordt naar de onderliggende problematiek. Want daar is het mee begonnen en daar zal echt naar gekeken moeten worden, wil hij dit gewicht vast houden.
Inderdaad mensen zien geen uitweg en een camera zorgt voor de extra motivatie om aan de slag te gaan en te blijven. Maar wat als de camera's weg zijn?

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-08 13:51)
Corry van der Schouw
Corry van der Schouw -  (2011-10-08 18:43)
Open brief aan Danny
Beste Danny,
Wat heb jíj een wilskracht!
Je vertelde in de uitzending van Obese van 2 oktober dat je veel diëten hebt gedaan en een operatie aan je maag hebt gehad. Dat is nogal wat!
Nu ben je dan in 9 maanden tijd ongeveer 155 kilo afgevallen.
Ik heb de uitzending gezien. Je sport vele uren per dag. Je ogen staan als die van een opgejaagd dier. Wordt het niet eens tijd om stil te staan?
Ik nodig je uit om bij nooitmeeropdieet "bij te komen".
Groeten, Corry
Hoi Corry,
Wat mooi je reactie. Het gaat inderdaad niet om de prestatie, want die is uitzonderlijk. En ik begrijp dat voor Danny een nieuw leven is begonnen. Helemaal super. Maar nu begint het inderdaad pas. Hopelijk vindt hij de juiste weg naar balans.

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-08 20:52)
Danny Bouman
Danny Bouman -  (2011-10-11 09:28)
Hi Angele,

Wat een discussie allemaa! Goed dat iedereen hier zo mee bezig is. Overgewicht is een groot probleem.
Om je wat meer inzicht te geven in je gestelde punten:

Sensatiebelust Ik was natuurlijk erg zwaar, maar je kan het de programmamakers niet verwijten dat ze een programma proberen te maken, dat veel kijkers aanspreekt. Dat ze hierbij bepaalde dingen net wat extra aanzetten heb ik niet als storend ervaren. in vergeleijking tot andere programma's was het erg integer enoprecht gemaakt.

Van de ene verslaving over naar de andere. Ik heb mijn hele jeugd altijd zoveel gesport (Surfen, judo, waterpolo, rugby en wielrennen). Dat ik dit weer oppakte toen het mogelijk was is niet onlogisch. Bovendien kwam ik ook van een extreem gewicht af en moest ik dus ook echt er keihard tegenaan om dit te verliezen. Inmiddels begin ik mijn streefgewicht te behalen en sport ik al weer wat minder (3-4 uur per dag)

Over grenzen heen. Voor dat je mocht deelnemen zijn we zeer uitgebreid medisch en psychologisch getest. Hartfilmpjes, een dag met een hartmonitor, bloedonderzoek, we werden bijna binnenstebuiten gekeerd. En mbt oefenigen geschikt voor mijn bouw; met mijn bouw kon ik niets. We zijn daarom heel langzaam dagelijks begonnen met zwemmen en lopen en hebben dat opgebouwd.

Oorzaak/begeleiding. Naast de mensen in beeld, was er nog een heel team van mensen betrokken bij het programma, waar we ook op reguliere basis contact mee hadden en die overigens niet in beeld waren. Een groot gedeelte waren specialisten van de Nederlandse Obesitas Kliniek; een dieetist, een arts en jawel een psycholoog. Vanuit hun diverse disciplines hebben wij heel veel aandacht en hulp gekregen waar nodig. Zelf heb ik bijvoorbeeld geen gebruik gemaakt van de psycholoog, maar andere kandidaten wel degelijk (en nog steeds).

Slecht voorbeeld. Natuurlijk is het voor weinigen weggelegd om zoveel af te vallen in een korte periode. Aan de andere kant zijn er ook maar weinig mensen zo dik. Het programma heeft welmeer inzicht en begrip voor dikke mensen proberen te brengen en laten zien dat er mogelijkheden zijn om dit op te lossen. Ik merk dit ook aan de vele honderden reacties, die ik heb gekregen.

Inmiddels zijn we een heel nazorgtraject ingegaan wat nog enkele jaren zal duren. Zo blijf ik trainen bij mijn eigen trainer en sta ik ook nog lange tijd onder controle (en hulp) van het team van de Obesias Kliniek. RTL/Eyeworks nemen hun verantwoordelijkheid in deze ook heel serieus.

Vriendelijke groet!

Danny Bouman



 (2011-10-11 10:25)
This comment is deleted
Hoi Danny,

Wat geweldig dat je reageert. Dank je wel dat je hier de moeite voor hebt genomen. Ik begrijp je verhaal en ik snap jouw kant absoluut. Allereerst vind ik het een ontzettend gemiste kans dat al die begeleiding en het lichamelijk onderzoek niet in beeld is gebracht. Het programma laat zien dat je met veel sporten (en w.s. minder eten, maar ook daar wordt niet op ingegaan) heel veel en heel snel kan afvallen. Ik heb mensen in mijn trainingen die al heel veel keren ontzettend veel zijn afgevallen en vervolgens nog harder zijn aangekomen. Zij worden door zo'n programma getriggerd om weer met een craschdieet te starten.

Ik had echt gehoopt dat dit programma anders zou zijn. Meer over de oorzaak, psychische begeleiding ,langzaan afvallen en zelfbeeld. Maar, als hier wel aandacht aan is besteed, is dit niet in beeld gebracht. Zo zonde, wat op deze manier is dit het zoveelste programma dat gaat voor de kijkcijfers. Naar mijn idee wordt het probleem met overgewicht op deze manier alleen maar groter. Mensen zien jouw voorbeeld, gaan ook als een dwaas aan het diëten en sporten en vallen na een paar maanden weer terug en worden dikker dan voor ze begonnen.

Dit neemt niet weg dat ik veel respect en bewondering heb voor je prestatie. En ik zie ook goede kanten van het programma. Alleen kritiek geven is makkelijk. Vandaar dat ik in mijn nieuwsbrief morgen weer aandacht besteed aan het programma en nu antwoord op de vraag ‘wat we kunnen leren van..’ Hopelijk wil je hier ook op reageren! Ik wens je alle geluk en succes toe!

Groetjes Angèle




Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-11 16:29)
mandy
mandy -  (2011-10-11 10:24)
@ Danny Bouman

Hoi Danny,

Wij hebben het programma met veel emotie zitten bekijken. Ïn de eerste plaats kende mijn man jou nog van vroeger van school. Aangezien ik zelf een flinke eetverslaving heb en dat zeker ook zijn uitwerking op onze relatie heeft, heeft hij zeer geëmotioneerd naar jouw verhaal zitten kijken. Hij kende jou als de coole en sportieve surferdude en kon haast niet geloven dat je zo dik was geworden. Hij vindt het heel moeilijk te begrijpen dat ik niet zomaar van mijn eetverslaving af kom. Ik ben nog lang niet zo dik als jij was, maar hij is al de dood dat ik die kant op ga als ik de verslaving geen halt kan toeroepen.

In zekere zin was jouw aflevering van Obese voor mijn man een eye opener over het verschijnsel eetverslaving. Het was niet meer alleen maar een probleem van zijn eigen vrouw, maar ook die coole dude van vroeger had het. Hij vertelde me dat jij de laatste was van wie hij het had verwacht.

Daarnaast keek ik in de hoop een oplossing voor mijn eigen probleem te vinden. Maar de weg die jij gegaan bent, en de andere kandidaten, is er niet één die je zomaar kunt gaan. De helft van je gewicht afvallen vraagt om - zoals jij zelf tikt - een heel team van specialisten om je heen. En dat kan eenvoudig weg niemand betalen.

Ik kan het jou niet kwalijk nemen dat je aan dat programma hebt meegedaan. Als ik ervan had geweten, had ik mezelf misschien ook wel opgegeven. Je wil tenslotte van je probleem af en als je dan zo'n team aan specialisten krijgt aangeboden......ik denk niet dat ik het af zou slaan. In die zin ben ik blij voor jou dat het je gelukt is om zoveel gewicht te verliezen.

Het is alleen ontzettend jammer dat het programma niet is ingegaan op de vraag hoe een eetverslaafde het thuis aan kan pakken. De kijker krijgt niet de voedingsvoorschriften te horen, geen gezond beweegadvies, geen tips over de mentale kant ervan en waarschuwingen voor bijkomende medische complicaties die bij snel afvallen horen zoals de galsteenkoliek die jij had. En dat maakt dat ik het geen goed programma vind. Het is te eenzijdig gericht op de sensatie van een dik iemand weer normaal toveren (met veel werk van jouw kant, die credit geef ik je). Maar tussen de regels door sijpelt het onbegrip en het verwijt aan de dikke mens. En dát is jammer. Want tot nu toe blijkt elke eetverslaafde die ik heb ontmoet bijzonder veel van zichzelf te eisen en alles behalve lui of dom te zijn.

Ik hoopte eerlijk gezegd dat er door het programma meer begrip zou komen voor eetverslaafde mensen. Maar dat bij Mattijs van Nieuwkerk in DWDD naar jou en de andere kandidaten werd verwezen naar 'dikzakken' en er niet ingegaan werd op hoe zo'n eetverslaving tot stand komt en in stand wordt gehouden, vond ik heel erg kwetsend. Voor jou, voor de andere kandidaten, maar voor alle mensen die ermee te kampen hebben. Met dat gevoel zat ik naar de aflevering te kijken. Jij werd bejubeld omdat je weer 'normaal' werd. Weer die coole dude van vroeger. Terwijl ik vind - en ik denk velen hier met mij - dat jij ook okee was toen je zo dik was. Weliswaar met een groot probleem, maar als mens gewoon ontzettend de moeite waard. Ik denk dat zonder die waardering mensen op eigen houtje niet zomaar hun grote overgewicht kwijt kunnen raken.

Danny, namens mijn man en mijzelf hoop ik oprecht dat je al je overgewicht eraf kunt houden en dat je gezond blijft en weer een actief leven kunt leiden en een fijne relatie krijgt. Maar ergens zou ik je op het hart willen drukken om naast het trainen en het gezonde eten ook aan de slag te gaan met jezelf en de vraag waarom je de eetverslaving ontwikkelde zodat je kunt voorkomen dat het weer gebeurt of je een andere verslaving ontwikkelt.

Heel veel succes en groetjes, Mandy

Hoi Mandy,
Dank voor je reactie, je had deze dubbel geplaatst, dus ik heb er 1 verwijderd.

Je beschrijft het ontzettend mooi, geen uitleg over hoe er is afgevallen, wat er is aangepast en of welke begeleiding hij heeft gekregen. Het wordt inderdaad makkelijker met een team specialisten om je geen (en een cameraploeg).

Belangrijk is dat je inderdaad op zoek gaat naar de oorzaak van je eetgedrag en dit gaat aanpakken. Mocht je een keer meer informatie willen of een gesprek, dan kan dat altijd!
Geef jezelf in ieder geval de tijd om langzaam gewicht te verliezen.
Succes.

Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-11 16:36)
ikke
ikke -  (2011-10-12 05:04)
Wat een zure reactie op deze afvalprestatie
Hoi Ikke,
De reactie staat los van de prestatie. Iedereen is het er over eens dat het een uitzonderlijke prestatie is.
Groetjes
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-12 06:47)
Angele  Bakker
Angele Bakker -  (2011-10-12 06:48)
Tv-recensie Obese: 'Vette pech voor de 50.000 obesitaspatiënten'

Tv-recensent Jean-Pierre Geelen keek naar het nieuwe tv-programma Obese. Hij zag veel tranen, hoorde zoete violen maar bleef met een nare bijsmaak zitten.

Klik hier voor het artikel en reacties.
Monique de Jonge
Monique de Jonge -  (2011-10-12 10:32)
Beste Angele.

Ik had inmiddels al iemand van de obesitasklinik gesproken. Ik wist dus al dat er een heel team van de obesitas kliniek aan verbonden was. Maar de keuze van RTL4 was, en is, om dit niet te laten zien. Gemiste kans! Dit had wat mij betreft helemaal niets afgedaan aan de inhoud van de uitzending. Maar oké...

Ik denk maar zo: al die mensen die nu denken ook te moeten gaan crashen komen wel weer tot inkeer. En dan ooit komen ze dan bij jou of mij terecht om te leren hoe het ook kan. Zonder crashen.

Groeten en succs met alles,

Monique de Jonge (www.fit4health.nl)
Hoi Monique,
Dank voor je reactie. Inderdaad een gemiste kans en onbegrijpelijk dat RTL deze keuze maakt. Voelen zij geen verantwoordelijkheid om de behandeling van overgewicht op een juiste manier te laten zien?

En inderdaad die mensen die gaan crashen komen zeker wel tot inkeer, maar ik zou ze de ellende zo graag besparen...

Jij ook succes met alles!
Groetjes Angèle

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-12 10:49)
MarionK
MarionK -  (2011-10-13 10:56)

Wat dit programma mij laat zien is dat alles mogelijk is: zelfs als je 268 kilo weegt, waarvan 144 kilo vet, dan nog is het mogelijk om weer in een lijf terecht te komen waar je je prettiger in voelt. Ik vind alle bovenstaande negatieve reacties erg bekrompen. Zet deze negativiteit om in positieve energie en je kan alles bereiken wat je wilt!

Hoi Marion,
Fijn dat je reageert, ben het absoluut met je eens dat alles mogelijk is. Daarbij vind ik het wel essentieel dat de verandering blijvend is. Veel mensen gaan, na het zien van deze ongelofelijke prestatie, op een crashdieet. Vallen inderdaad af , maar zijn na een jaar dikker dan voor ze aan het dieet zijn begonnen. Maar liefst 95% van de mensen die op dieet gaan vallen terug in oud gedrag/gewicht. Vandaar dat het van belang is om rustig af te vallen op een verantwoorde manier.
Deze week heb ik een blog geschrevenl; 'Wat we kunnen leren van het programma Obese van Wendy van Dijk', omdat ik het inderdaad met je eens bent dan het belangrijk is om aan de slag te gaan, duidelijke doelen te hebben, te focussen en door te zetten.

Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-10-13 13:19)
Jack van Dijk
Jack van Dijk -  (2011-10-19 09:38)

Beste mensen,

Het gaat inderdaad, zoals Angéle zegt, om de oorzaak van het overgewicht. Om een volgende keer weer niet terug te vallen is het belangrijk te weten waardoor het overgewicht wordt veroorzaakt. De meeste mensen (én artsen en diëtisten) weten maar twee oorzaken te noemen, te weten te veel (of verkeerd) eten en té weinig bewegen/sporten.
Er zijn echter nog 9 andere lichamelijke oorzaken waardoor mensen overgewicht krijgen. Dat is niet altijd op te lossen met voeding en beweging.

Daarnaast is het niet ongevaarlijk om zoveel gewicht heel snel kwijt te raken. Het is zelfs slecht voor de stofwisseling. Men zou ongeveer zo'n 250 gram per week aan lichaamsgewicht mogen verliezen. Vandaar dat crashdiëten ook zo slecht zijn voor het lichaam.
Het lichaam "groeit" ook niet met 5 kg per week extra gewicht. Overgewicht "groeit" langzaam en soms duurt het jaren voor iemand 20 kg meer weegt. Dus dien je ook heel langzaam af te vallen.

Groeten, Jack van Dijk (Orthomoleculair therapeut)





Comment on this article

Subscribe via email

Follow the comments of this article by email:

Most read

Which blogs posts this month are most read?

Hoe gaat het nu met de deelnemers van OBESE? Angele Bakker
14/05/2012 08:31:00 - 526 x read(s) - 3 replies(s)
Het Gewichtige Lichaam - tentoonstelling Angele Bakker
11/05/2012 07:36:00 - 46 x read(s) - 0 replies(s)

Highest rated

Which blogs posts this month are the highest rated?

Most comments

Which blog posts are the most discussed?

Hoe gaat het nu met de deelnemers van OBESE? Angele Bakker
14/05/2012 08:31:00 - 526 x read(s) - 3 replies(s)
Het Gewichtige Lichaam - tentoonstelling Angele Bakker
11/05/2012 07:36:00 - 46 x read(s) - 0 replies(s)