Nooitmeeropdieet

Verbijstering door documentaire Zembla ‘Slank in één dag’.

Angele Bakker - Wednesday 16 November 2011 - 10:31 - 507 x read

Verbijstering door documentaire Zembla 'Slank in één dag'.

Get Microsoft Silverlight

Of bekijk de flash versie.

In Zembla van vrijdag 11 november 2011 aandacht voor maagverkleinende operaties. Ze gebeurden steeds vaker en zijn niet zonder risico en patiënten moeten daarna alsnog levenslang op dieet.

De mensen die aan het woord kwamen waren eetverslaafd en kiezen of hadden gekozen voor een maagverkleinende operatie.

Maar is een operatie een oplossing?
Een vrouw vertelde dat ze constant in gevecht is met zichzelf. Ze weet dat ze niet moet eten, maar ze doet het toch. De wil om te eten is te groot. Na de operatie heeft ze al verschillende ongezonde producten gegeten en lijkt ze blij te zijn dat dit lukt. De reporter is weinig begripvol en heeft geen idee wat het is om eetverslaafd te zijn. Ze zegt tactloos 'je moet die troep laten staan'. Maar hier gaat het juist om!

De operatie verandert het lichaam, maar niet de geest!

Het lichaam kan het vele eten niet meer aan, maar de geest wil nog steeds eten. Dit zorgt ervoor dat mensen ook na een operatie weer aankomen. De arts vertelt dat patiënten ongeveer een kwart van hun gewicht verliezen. Is een operatie het dan wel waard?

Jaap Seidell zegt heel duidelijk dat het bij extreem zware mensen die alles hebben geprobeerd een laatste oplossing kan zijn. Maar nu lijkt het alsof dit de uitweg is voor iedereen die te zwaar is. Het is een operatie met vele risico's. Niet alleen tijdens de operatie, maar ook daarna. Jaap Seidell zegt dat je levenslang gedwongen op dieet moet en er een voortdurende controle is, omdat de kans op voedings- en vitaminetekorten erg groot is. Logisch lijkt me, ze halen het grootste stuk van je dunne darm weg en daarmee dus ook het grootste deel van de functies van de dunne darm.

Geschokt was ik door de actie van het slotervaartziekenhuis, die reclame maakt om maar zoveel mogelijk patiënten een operatie aan te praten, zij lieten een maagverkleining live zien in het Tuschinski theater. Hoe meer operaties hoe meer geld. Ook de obesitaskliniek lijkt te maken te hebben met een belangenverstrengeling, omdat aandeelhouders graag zien dat er zoveel mogelijk mensen geholpen worden en hierbij lijkt de aanpak of het resultaat van ondergeschikt belang. Een erg kwalijke zaak!

Maagverkleinende operaties kunnen in uiterste gevallen een hulpmiddel zijn, maar uiteindelijk gaat het erom dat patiënten hun verslaving onder ogen zien en hierbij begeleiding en behandeling krijgen.

Comments

mooijezelfzijn
mooijezelfzijn -  (2011-11-16 10:59)
Schrijnend ja. Ook ik heb een 24-jarige cliente die door de obesitaskliniek geadviseerd werd een maagverkleining te ondergaan. Voor begeleiding door een dietist, psycholoog en fysiotherapeut stond een wachtlijst van 2 jaar naar haar zeggen.

Er moet gewoon meer adequate hulp komen voor obese mensen. Langdurige intensieve begeleiding. Daar is helaas geen geld voor en de meeste mensen kunnen zulke dure hulp zelf niet betalen. Ze zijn aan hun lot overgelaten vrees ik....
Monique de Jonge
Monique de Jonge -  (2011-11-16 13:20)
Je hebt gelijk, ik had het al op mijn facebookpagina gemeld. Ik was ook verbijsterd door a) die chirurg die maar bleef herhalen dat het een kwestie van marktwerking in de zorg is en b) die mevrouw die oprecht blij (en een beetje trots) vertelde dat een happy meal er weer gewoon in kon.

Oeps...

Enne...gefeliciteerd met je accreditatie!




Dank voor je reactie! Fijn om medestanders te hebben. Er is nog veel te doen!
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 09:53)
Ilse
Ilse -  (2011-11-16 13:51)
Ik heb het filmpje niet gezien, ik ga er thuis even rustig naar kijken. Ik heb zelf een maagband en daar ben ik heel gelukkig mee. Ik weet ook dat je een maagverkleining niet zo maar krijgt, een maagband met een BMI boven de 40 en voor een maagverkleining heb je zelfs een hogere BMI nodig (weet niet precies, ik dacht zelfs 50). Ik weet ook (uit de nazorggroep bij de obesitaskliniek) dat er heel veel mensen dolgelukkig mee zijn, met hun maagverkleining. Als je zo'n overgewicht hebt raak je dat op een andere manier bijna niet kwijt zonder later weer aan te komen. En dan kan dit dé oplossing zijn.

Tuurlijk is het drastisch, maar de mensen die het ondergaan, hebben daar natuurlijk zelf eerst ook heel goed over nagedacht en zijn door de obesitaskliniek uitgebreid geinformeerd. Er gaat echt wel een traject aan vooraf. En ook daarna krijg je genoeg nazorg, controles, dietiste en als je er behoefte aan hebt zelfs een mental coach.

Als je 10 kg overgewicht hebt krijg je (gelukkig) echt geen maagverkleining hoor, en voor mensen met zo'n enorm overgewicht kán het een uitkomst zijn. Ik maak er zeker geen reclame voor hoor, iedereen moet hierin zijn eigen keus maken, maar ik ben er zeker niet tegen.
veerle
veerle -  (2011-11-16 14:11)
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in België moet je een BMI van minstens 40 hebben opdat de ziekenkas zou tussenkomen bij deze operatie. Ik ken mensen die vóór de operatie dus eerst nog enkele maanden extra ongezond en extra veel eten om toch maar voldoende gewicht te hebben om hiervoor in aanmerking te komen. Daarna valt het hen uiteraard extra zwaar om gezond te leren eten en zijn ze dus net als de vrouw uit de reportage blij als hun 'happy meal' erin blijft.
Nicole
Nicole -  (2011-11-16 14:35)
Hai Angèle,

Super dat je/jullie behandeling nu een accreditatie heeft!
Hoe meer mensen je kan bereiken hoe beter ;-)) De primaire bewustmakingen die als rode draad tijdens de "nooit meer op dieet-cursus" naar boven komen, is JUIST dat je mentale awareness/inzichten krijgt en dit de grondslag is van veranderen/anders tegen eten aankijken en mee omgaan..

Ik vind dat ieder voor zichzelf moet weten welke weg hij/zij inslaat om obesitas te overwinnen, en als iemand een maagband wil nemen, so be it.
maarrr.... (wel met een GROTE maar), dan moet de informatie hierover wel objectief zijn, met alle voors en tegens en dus niet verherlijkt uit winstbejag.....

Tegen de tijd dat iemand een maagverkleining wilt, en aan die eisen qua overgewicht voldoet, is dit overgewicht al heel groot. Persoonlijk zou ik het fantastisch vinden, als je met ziektekosten verzekering overeen kan komen, dat een ieder die een maagverkleining/maagband operatie doet, EERST een cursus nooit meer op dieet doet, om zo meer te leren van zichzelf, voordat ze zoiets ingrijpends toepassen.

Misschien gaat diegene zich ZO goed voelen dat hij/zij de operatie niet eens meer wil... of wil deze opratie nog WEL, maar is nu mentaal beter voorbereid, omdat hij/zij de diepere patronen van zichzelf inziet die onder de obesitas zitten, zoals eenzaamheid, (te) weinig eigenwaarde, zelfliefde, enz...

Al met al zal dit dus altijd een win-win situatie zijn! Veel succes,
ik heb er veel aan gehad en nog steeds! Nicole







Ps: ik schreef aan het einde van mijn reaktie "ik heb er veel aan gehad en nog steeds"
even voor de duidelijkheid, ik doelde hier op de Nooit-meer-op-dieet-cursus en boek en NIET op een maagband! ;-))

Nicole
Nicole Nicole  (2011-11-16 15:25)
Dank voor je mooie reactie. Hoplijk lezen de zorgverzekeraar dit en adviseren ze eerst een cursus Licht over Gewicht (van nooitmeeropdieet) :-).
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 09:56)
Lijf en geest in balans
Lijf en geest in balans -  (2011-11-16 14:35)
Dag Angèle,

Het raakt, telkens weer..... Er zitten altijd meerdere kanten aan een verthaal maar zeker is dat lijf en geest onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden en dat balans een belangrijk goed is om verder te komen naar vitaliteit en zelfsturing. Zaken buiten je leggen is mijns insziens nooit een goed plan daar worden de mensen niet blijer van. Vanuit de Sensi-therapie die ik geef gaan we uit van het feit dat achter elke fysieke uiting een mentaal thema schuilgaat. Het uit balans zijn van je systeem maakt dat je tekorten of overschotten van bepaalde mineralen en sporenelementen oploopt zodat je geen zelfsturing meer hebt en je hebt dan ook geen idee hoe het op te lossen. Het belichten van obesitas kan simpelweg niet alleen vanuit de fysiek, hoe hoog je BMI ook is, de kans op herhaling is te groot met alle ellende van dien. Niet daargelaten dat het voor een aantal mensen dé oplossing lijkt te zijn. Gefeliciteerd ook met je accreditatie, trots op je! Greta van Buuren
Angelina Tak
Angelina Tak -  (2011-11-16 14:43)

Hoi Angele,
Ik vind dit echt te belachelijk voor woorden!
Mensen worden geopereerd met als kosten € 10.000 per persoon en als ik naar de psycholoog ga om mijn echte probleem aan te passen krijg ik maar gedeeltelijke vergoeding en na een aantal behandelingen zelfs helemaal niets meer....
Dit is naar mijn mening de omgekeerde wereld!
Groetjes Angelina Tak

krenmb
krenmb -  (2011-11-16 16:01)
Afschuwelijk dat in deze reportage weer dikke mensen zijn weggezet als dom en eigenschuld. Niet alle dikke mensen eten veel, sommigen eten zelfs heel weinig. Daarvan heeft een deel met een levenlang dieten hun lijf dusdanig verpest dat een operatie de enige uitweg nog is.
Een gemiste kans van Zembla. Ik ben blij dat deze arts mij heeft geholpen en dat ik nu misschien nog een kans krijg op een normaal leven, zonder de inmiddels ontwikkelde kwalen en misschien ben ik nu eens niet de pispaal.
Ik ben namelijk niet dom, ik ben ziek.
Eva-Maria
Eva-Maria -  (2011-11-16 16:46)

Ik lees hier de kern van de zaak: "De operatie verandert het lichaam, maar niet de geest!"

Begin met de geest en het lichaam zal als vanzelf volgen. De uitdaging is 1) dit feit inzien, zodat je weet waar te beginnen ('you won't solve problems with the same kind of thinking that caused it' - Einstein), 2) je daar ev. goed mee laten begeleiden: wat is de diepere oorzaak waarom ik bv. drang heb om teveel te eten, ea, 3) die diepere behoefte op een andere manier voldoen, zodat er geen 'gemis' ervaren wordt.

Resultaat: nooit meer een gevecht met je gewicht. Die blijft goed.

Angèle, keep up the good work! Ik vind het heel dapper dat je mensen probeert wakker te maken en sta volledig achter de manier waarop je gewichtsproblemen (om het zo te noemen) benadert.
Niet iedereen zal erin mee stappen, maar wie het door heeft, die kan er heel veel voordeel uithalen én bovendien een rijker mens worden. Van problemen met gewicht naar terug je stralende en gegroeide mens! Mooier kan haast niet ;-)

Hoi Eva-Maria,
Wat prachtig geschreven, dank voor je mooie en zo ware reactie!
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 09:58)
ellengroningen
ellengroningen -  (2011-11-16 16:49)
Ik heb de uitzending van Zembla niet gezien. In het verleden heb ik me wel eens afgevraagd of een dergelijke operatie iets voor mij zou zijn, maar ik heb er vanaf gezien nadat ik van dichtbij heb meegemaakt dat enkele mensen die zo'n operatie hebben gehad en niet de goeie begeleiding kregen, nadat ze hun overgewicht geheel of deels kwijt waren geraakt een heel groot deel of alles weer terug kregen doordat de eetstoornis nog steeds aanwezig was. Ze vonden steeds meer sluipweggetjes om wel weer hun emoties weg te kunnen eten. Dan ben je dus nog verder van huis. En deze mensen hadden het allen in Belgie laten doen, geen wachtlijst enzo. binnen een paar maanden operatie, zonder verdere begeleiding, terwijl de artsen op de hoogte waren van de aanwezige eetstoornis. Dat is vragen om problemen.
Hoi Ellen,
Ja, afschuwelijk dat dit in Belgie kan en gebeurd. Super dat jij voor een andere weg hebt gekozen. Uiteindelijk zul je zien dat dit je juiste en de meest gelukkig makende weg is.
Succes,
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 09:59)
Patricia Bloemheuvel
Patricia Bloemheuvel -  (2011-11-16 17:00)
Ik heb de uitzending van Zembla niet gezien. Heb zelf in oktober 1995 een maagband gehad, dit gaf een en al ellende. Of hij stond te strak en lag spugend in bed, of hij stond te los. Ik ben er wel 70 kilo mee afgevallen, maar toen die gekanteld en lek was kreeg ik veel pijn en ben ik ook weer in gewicht aangekomen. Bij mij was het echt een redmiddel. Voordat ik de maagband kreeg was ik 190 kilo, ben gezakt naar 120 kilo. Toen was die gekanteld en lek en woog ik inmiddels weer 163,7 kilo. Heb toen in 2006 een gastric bypass gekregen, hier ben ik ook weer enorm mee afgevallen, gezakt naar 92,9 kilo. Daarna werd mijn moeder heel erg ziek en door spanning en stress kwam ik toen toch weer in gewicht aan. Momenteel weeg ik 130,3 kilo.
Maar als ik andere mensen een advies zou moeten geven, zou ik zeggen ga voor de Gastric Bypass, heeft ook wel nadelen. Slik nu al pillen tegen botontkalking, moet 1x per 2 maanden een B12 injectie halen en door verminderde weerstand heb ik zeker 2x per jaar wondroos.
Maar als ik het over zou moeten doen, ging ik toch weer voor de gastric bypass.
Ik heb een buikwandcorrectie gehad, een borstverkleining en een dermalipectomie operatie.
Groetjes, van Patricia
Hoi Patricia,
Dank voor het delen van je verhaal. Ik snap dat het een oplossing kan zijn. En voor mensen met veel overgewicht kan het ook een laatste redmiddel zijn. Maar mensen onderschatten de gevolgen en de risico's, zien het vaak als een oplossing buiten zichzelf en vergeten dat ze zelf ook echt aan de slag moeten met hun manier van eten.
Groetjes Angele

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 10:01)
Mariette
Mariette -  (2011-11-17 11:51)
Oprah Winfrey heeft hier ook een keer aan uitzending aan gewijd en daarin bleek dat veel mensen met een maagband daarna een alcoholprobleem opdoen omdat ze dus in plaats van naar voedsel, naar drank gaan grijpen om emoties mee weg te krijgen. Dan is het ook niet echt een succes.
Hier wil ik toch echt even graag op reageren. Dit vind ik echt onzin. Ik heb zelf een maagband en door de nazorggroep en via internet heb ik contact met vele mede-maagbanders. Maar deze is echt even nieuw voor mij! Misschien is dat bij iemand een x gebeurd, hetzelfde als Danny van Obese die eten ging vervangen door sporten. Wil nog niet zeggen dat dat bij iedereen zo gaat he. Overigens drink ik geen druppel, rook ik ook niet en eet ik gezond (deed ik voor mijn maagband trouwens ook al, alleen at ik te veel). Oh ja, en ik snoep soms ook wel eens wat en eet soms ook wel eens patat of pizza. Eigenlijk zijn mensen met een maagband net normale mensen... (allemaal verschillend dus, met verschillende verhalen en gewoonten)
Ilse Ilse  (2011-11-17 12:20)

Daarom schreef ik ook 'veel mensen' en niet 'alle mensen'. En zoals jij jezelf beschrijft klink je niet als een emotie-eter, dus dan begrijp ik volledig dat je na je maagband het eten niet hoeft te vervangen voor iets anders.

Om het af te doen als 'onzin' vind ik dan weer wat kort door te bocht. Dat het voor jou niet geldt, wil niet zeggen dat het onzin is.....

Ik heb jaren gerookt. En toen ik daar 11 jaar geleden mee stopte ben ik gaan eten. Ben nu 50 kilo verder, en bij mij zou een maagverkleining dus echt geen zin hebben, want dat betekent alleen dat ik het emotie-eten ga vervangen door weer iets anders.
Ben blij te horen dat het voor jou zo goed werkt. Ik gun het je, maar ik zal echt iets moeten doen aan de oorzaak van het eten (en daarvoor het roken) want zolang ik dat niet aanpak, zal ik op een bepaald gebied een probleem creeeren. Of dat nu roken, eten of drinken is....



mariette mariette  (2011-11-18 11:31)
Sorry, dan heb ik het verkeerd opgeschreven. Ik kan me ook wel voorstellen dat er mensen zijn die het vervangen met een andere verslaving. Dat schreef ik ook al, kijk naar Danny uit Obese, hij ging extreem sporten. Maar ik denk dat dat niet bij heel veel mensen gebeurd, maar ik zal zeker niet beweren dat het niet voorkomt. Ook denk ik dat het in Amerika allemaal anders gaat dan hier. Gisteren bij obese USA zag ik ook dat iemand meteen een buikwandcorrectie kreeg, hier moet je (terecht) eerst een jaar je gewicht behouden. De verzekering eist hier in nederland een aantal onderzoeken waaronder een psychologisch onderzoek. Als je een emotie-eter bent krijg je dus in principe ook geen maagband. Natuurlijk zijn er mensen die het toch zo graag willen dat ze het psychologische onderzoek manipuleren zodat ze er toch een krijgen. Ik kan me daar op zich stiekem ook best wel iets bij voorstellen. Maar ik denk dat je dan alleen jezelf er maar mee hebt uiteindelijk.

Ik ben inderdaad geen emotie-eter, ik at alleen gewoon veel te veel. Voor mij is het op dit moment een uitkomst. Ik ben het er alleen niet mee eens dat je niet goed voorgelicht zou worden en dat ze alleen maar zoveel mogelijk operaties willen. Ik ben in ieder geval heel uitgebreid voorgelicht en gewaarschuwd (soms tot vervelens toe). maar mensen die het niet hebben meegemaakt weten niet wat er allemaal aan vooraf gaat.

Uiteindelijk is het de verzekering die toestemming moet geven. En die gaan echt zo'n dure operatie niet betalen als ze er geen heil in zien, vandaag al die vooronderzoeken. En dan nog heb je totaal geen garanties, die heb ik ook nog steeds niet. Bij mij kan in de toekomst ook nog van alles gebeuren, ook dat is mij goed uitgelegd. Maar de jaren dat het wel goed gaat, geniet ik er ook met volle teugen van. En gelukkig is de kans dat het blijft goed gaan altijd nog vele malen groter dan de kans dat het niet goed gaat. De bandjes en de technieken worden steeds beter waardoor er steeds minder lekkages en ontstekingen etc voorkomen.

Zoals ik al eerder zei, ik maak er absoluut geen reclame voor hoor. In mijn dagelijkse leven heb ik het er nooit over. Ik functioneer net als ieder ander, dus ik voel me ook niet genoodzaakt het tegen iedereen te zeggen. Ik wil alleen aangeven dat mensen misschien niet zo snel moeten oordelen.

Overigens ben ik ook niet op dieet, zoals veel mensen denken, dat is nou juist niet de bedoeling. Je moet juist stoppen met lijnen en gewoon gezond eten. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen patatjes zou mogen of geen taartje op een verjaardag.



Ilse Ilse  (2011-11-21 10:06)
Annet van Oss
Annet van Oss -  (2011-11-17 11:54)
Annet van Oss, lifestylecoach aan huis

Helemaal met je eens Angele!
En echt geweldig zoals jij naar buiten treedt!
Vooral doorgaan met je goede werk! :-D
Leve emotiemanagement!

Hartelijke groet,
Annet van Oss

Dank je wel Annet!
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 10:04)
Anousha Nzume
Anousha Nzume -  (2011-11-23 10:13)
Heel verdrietig. Als eet/dieetverslaafde ken ik de struggle.
Ik blijf het zeggen; beeldvorming... Zo lang we worden overspoeld met 'dun is mooi beelden,' blijft het erg lastig om jezelf zoals je bent te accepteren. Wachten op veranderingen in de modewereld is hopeloos. Een eigen beweging. Eigen beelden. Ik ben nu net over in gesprek in gesprek met style has no size.
Dank Angele voor al jouw revolutionaire werk! Heldin!!!
Hoi lieveAnousha,
Dank voor je mooie en eerlijke reactie. Heeft absoluut met beeldvorming te maken en hier is nog veel in te doen. Hoor graag als je nieuwe plannen hebt, doe en denk graag met je mee.
Succes,
Liefs Angele
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-23 10:26)
Simone Schumacher
Simone Schumacher -  (2011-11-23 12:35)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik het programma erg kort door de bocht vond. Er zijn 2 vrouwen naar voren gekomen in het programma die naar mijn mening allebei psychisch niet klaar waren voor die stap, en zich van te voren denk ik ook niet goed gerealiseerd hebben wat deze operatie met zich meebrengt en wat de gevolgen daarvan zijn. Zeker bij de vrouw die in het verleden de opertaie heeft ondergaan en dat allemaal weer aan is gekomen heb ik dat gevoel. Het feit dat zij weer is aangekomen is geen gevolg van haar operatie, maar een gevolg van het feit dat zij haar gedrag niet heeft aangepast, maar.....ligt dat aan de operatie? Ik denk het niet.

Ik denk dat er terecht gezegd wordt dat we er voor moeten waken dat er te pas en te onpas geopereerd gaat worden. Het probleem zit (in ieder geval bij mij) in mijn hoofd en niet in mijn maag. Dat betekent niet dat dat ik denk dat een operatie nooit een goed idee is. Grote vraag is denk ik, wat verwacht je er van en wat doe je er zelf verder nog aan. Ik denk dat een operatie voor een bepaalde groep mensen een prima hulpmiddel c.q. ondersteuning kan zijn. Jammer dat je hoort dat er steeds meer mensen zonder probleem binnen no-time op de operatietafel liggen.

Jammer dat Zembla er geen onafhankelijkere uitzending van heeft gemaakt, er zijn ook genoeg verhalen van mensen die jaaaaaren geleden een GBP hebben gehad en die al die kilo's wel nog steeds kwijt zijn, er zijn ook heel veel positieve verhalen (daarnaast vond ik de titel al helemaal slecht). Het programma is juist in de positie om mensen duidelijk te maken niet te licht over deze operatie te denken, het is absoluut geen makkelijke quick fix, die kans hebben ze gemist.

Kortom: is een operatie de oplossing?
Een oplossing is het zeker niet, maar een bepaalde groep mensen zal het zeker een goed hulpmiddel kunnen zijn. Er zijn nou eenmaal zo veel verschillende mensen met verschillende problemen, dat een kant en klare oplossing die voor iedereen helpt volgens mij überhaupt niet bestaat.

Ben het met je eens, inderdaad de titel was erg slecht gekozen. Veel mensen zien een operatie als oplossing. Mensen zijn vaak op zoek naar iets wat hun probleem kan oplossen, iets van buitenaf. Maar het is toch echt zaak dat mensen in zichzelf gaan zoeken.

Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-24 10:57)
Petra Luijer
Petra Luijer -  (2011-11-23 18:53)

Ook ik ken via via iemand die voor begeleiding bij afvallen naar de Obesitaskliniek ging, maar na 2 ochtenden gesprekken op hun aanraden een gastricbypass heeft laten doen.
Ik vind het schokkende uit de uitzending vooral dat het vaak gaat om omzet, geld, winst en aandeelhouders. Daarnaast ging de chirurg ook niet echt in op de vraag hoe het zit met de risico's.
Ik snap ook dat voor sommige mensen een operatie nog de enige oplossing is. Maar voor heel veel anderen ligt de oplossing op een ander vlak, namelijk het geestelijke. en/of emotionele.
Als je eerst jezelf terugvindt volgt afvallen vaak vanzelf. Dat is mijn eigen ervaring en dat is wat ik mensen als haptotherapeute graag laat ervaren.
Petra Luijer






Helemaal met je eens Petra, ik was ook geschokt over de belangen die bij deze operaties meewegen en dan vooral de financiele belangen. Afschuwelijk. Voor de mensen mensen is het belangrijk om de oplossing in zichzelf te zoeken en dan zou een operatie een extra hulpmiddel kunnen zijn. Maar alleen bij mensen met extreem overgewicht.
Angele  Bakker Angele Bakker  (2011-11-24 10:58)

Comment on this article

Subscribe via email

Follow the comments of this article by email:

Most read

Which blogs posts this month are most read?

Hoe gaat het nu met de deelnemers van OBESE? Angele Bakker
14/05/2012 08:31:00 - 526 x read(s) - 3 replies(s)
Het Gewichtige Lichaam - tentoonstelling Angele Bakker
11/05/2012 07:36:00 - 46 x read(s) - 0 replies(s)

Highest rated

Which blogs posts this month are the highest rated?

Most comments

Which blog posts are the most discussed?

Hoe gaat het nu met de deelnemers van OBESE? Angele Bakker
14/05/2012 08:31:00 - 526 x read(s) - 3 replies(s)
Het Gewichtige Lichaam - tentoonstelling Angele Bakker
11/05/2012 07:36:00 - 46 x read(s) - 0 replies(s)