Hems Zwier

Lente in onderwijsland.....nieuwe leiders tuinieren!

Hems Zwier - Tuesday 31 May 2011 - 09:18 - 1783 x read
Gistermiddag masterclass Society 3.0. Volle zaal, goed verhaal en boeiende verbindingen. Het publiek zit tussen verbazing, (h)erkenning en het zien van de mogelijkheden. The next step broeit in de zaal! Als het even stil is hoor je de inspiratie knisperen! ‘Van idee naar realisatie’, denk ik en het liefst zo snel mogelijk!

Ik word op mijn wenken bediend. ‘Aus blauen hinein’ mag ik een werksessie begeleiden over waardenetwerken en onderwijs! Zo gaat dat in dat nieuwe meshwerken. Het ene moment luister je, het volgende moment co-creëer je een nieuwe werkelijkheid. Geweldig hoeveel dynamiek een korte sessie kan geven! Vooral de aanwezige studenten maken dat denken over een ‘leven lang leren’ ineens heel concreet en tastbaar wordt.

Het onderwijs vernieuwen, echt verbinden met de buitenwereld. Het onderwijs terugplaatsen in het hart van de samenleving! Een plaats om een leven lang te leren, te ontdekken, in dialoog te gaan en vooral te delen! Onderwijs dat ‘voorbij de kennis gaat’, aandacht heeft voor de talenten en kracht van iedereen. Onderwijs dat ‘anders zijn, normaal vindt’. Onderwijs waar laptops en smartphones op tafel liggen in plaats van eronder! Onderwijs dat studenten uitdaagt, steunt en krachtig maakt. Onderwijs dat ontdekkend leren begrijpt en uitdraagt in al haar geledingen. Onderwijs dat haar visie leeft, waar elke leerling een naam is, geen nummer!

Onderwijs dat inclusief denkt! Onderwijs waar wetenschap, kunst, bedrijfsleven en overheid nauw samen werken aan het leren van de toekomst. Duurzaam onderwijs dat nieuwsgierig maakt, dat leert leren, uitdraagt dat diversiteit tot betere oplossingen leidt. Onderwijs dat dag en nacht voor iedereen virtueel beschikbaar is! Studenten die balen dat de ‘school’ echt tussen 1 en 6 uur ‘s nachts dicht is, maar weten dat de learning community 24 uur per dag open is. Onderwijs waar die ‘Top Dog’ Harvard professor bereid is zijn college ‘world wide’ te streamen en in discussie gaat met een wereldpubliek van wereldburgers! Die Nederlandse docent aan welke school, hogeschool of universiteit dan ook die hetzelfde doet. Gewoon omdat het kan en delen tot betere oplossingen leidt.

Een toekomstvisie? Misschien, maar kijk om je heen! Het is lente in onderwijsland. Overal ontluiken prachtige bloemen van vernieuwing. Briljante initiatieven. Mensen die zeggen ‘ik wist niet dat het niet kon, dus ik heb het maar gewoon gedaan’. Sommige klein, sommige groter, sommige gesteund door de VN! Laten we die tuin van vernieuwing eens tot volle bloei brengen. Voorbij de rekenmeesters, voorbij de regels en circulaires.

Alles aanharken? Er één tuin van maken? Nee, zie het als een beweging! Zie het als een landkaart van vernieuwing. Samen leren, samen werken, elkaar ondersteunen, delen van ruimte, van kennis. Elkaar kunnen vinden als dat nodig is!
27 juni een ‘Rondetafel Onderwijs en Society 3.0. Mag ik je uitdagen! Zou het niet geweldig zijn als we na afloop een ‘Landkaart van vernieuwing’ hebben! Duurzame verbindingen op weg naar het onderwijs van de toekomst!

Schrijf je in voor het event op 27 juni! Deelname voor het event verkrijg je door op dit blog als reactie een aantal vragen te beantwoorden. Sta stil bij jouw bijdrage aan vernieuwing, de uitdaging, de hulp die je kunt gebruiken! Neem in je antwoorden links naar websites, youtubes of ander materiaal op!
Wij zorgen dat al de reacties als een eerste ‘landkaart van vernieuwing’ voor de bijeenkomst aan je wordt toegezonden!

Het was mij weer een waar genoegen!

Hems Zwier

Event ticket

Welke vernieuwing jaag je aan?

Welke uitdaging is het grootst?

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?

Dit blog is een vervolg op Inventing the future........denk en bouw mee! en het blog 'Gooi die scholen toch open...start een learning community!'
Latest Change by: Hems Zwier on Tuesday 31 May 2011 - 12:39

Comments

Hans van Willigenburg
Hans van Willigenburg -  (2011-05-31 10:14)
Nieuwsgierig! Al word ik - strikt persoonlijk - nogal onpasselijk van de happy-go-lucky-toon waarmee dit alles gebracht wordt. Alsof het leven één groot feest is, waar we allemaal een gratis ticket voor hebben bemachtigd. Kan dat niet minder, meneer Zwier?
Leuk dat je nieuwsgierig bent!
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-05-31 10:19)
Volgens mij krijg je dat happy-go-lucky gevoel wanneer je je hélemaal beseft dat het nu ons beurt is-dat we niet op leiding hoeven te wachten, maar zelf zulke dingen aan kunnen (moeten) pakken...-.en kom je er volgens mij ook niet zo snel meer van af.Best moeilijk, en niet gezond het te onderdrukken lijkt me, meneer Zwier ;)
Titia Bruning Titia Bruning  (2011-06-01 13:45)
@Titia mij zul je het niet zien onderdrukken.....en probeer het aan te wakkeren bij anderen ;-)
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-01 14:04)
Lex Hupe
Lex Hupe -  (2011-05-31 10:16)
Welke vernieuwing jaag je aan?
WAT je leert, WAAR je leert, HOE je leert en MET WIE je leert, dat bepaal je allemaal zelf.

Welke uitdaging is het grootst? Brug skaan tussen het verstofte reguliere onderwijs en vernieuwende bewegingen

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
Mensen die geld kunnen lospraten
Mensen die bruggenbouwers zijn in Onderwijsland
Mensen die weten hoe je een stichting opricht

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
Ik richt The Living School Foundation op http://www.mindz.com/images/lexhupe/file/TheLivingSchoolFoundationconceptiedocument.pdf
Harry Vos
Harry Vos -  (2011-05-31 10:35)
Welke vernieuwing jaag je aan?
- Ik help mee met een 'beweging' die we #colere hebben genoemd
Welke uitdaging is het grootst?
- Mensen laten mee bewegen op basis van waarden
Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
- Slimme ideeën om beweging een volgende stap te geven
Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
- Kennis, mn hogescholen, onderwijsontwikkeling, OurCommonFuture/leren
Denkbeeldhouwer
Denkbeeldhouwer -  (2011-05-31 10:37)
Lachen,

Nieuwe leiders tuinieren.
Ik ben het helemaal met je eens.
Ik ben er bij!

Guido Crolla
@Denkbeeldhouwer
www.Denkbeeldentuin.nl :-)
Edwin de Bree
Edwin de Bree -  (2011-05-31 10:47)
Ik ben er graag bij.
Welke vernieuwing jaag je aan?
- sudbury onderwijs in NL
Welke uitdaging is het grootst?
- de staatspedagogiek gedreven toezichtskaders van de overheid
Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
- financien om de vrijheid van onderwijs via juridische weg te herstellen,
Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
- kennis en ervaring met het opstarten van een school buiten het bekostigde systeem, ervaring met zelfgestuurd leren en kennis van juridische brei in onderwijsland en bij toezichthouders.
marlijn Nijboer
marlijn Nijboer -  (2011-05-31 13:50)

Hoe mooi zou het zijn wanneer ieder kind in het onderwijs de kans krijgt de eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen, wensen te realiseren en daardoor te merken dat het in staat is de toekomst op basis van eigen wensen, talenten en (zelf)vertrouwen vorm te geven. Hoe mooi is het wanneer inmiddels meer dan 30 mensen bezig zijn deze kans in het onderwijs en de wereld te zetten. Mensen die hun eigen passie verbinden met die van de ander en prikkelende workshops, trainingen en onderwijsmaterialen ontwikkelen. Onder hen trainers, kunstenaars, ondernemers en professionals op verschillende terreinen.
'Koffer vol Kindkracht' is een open beweging. Die mensen uitnodigt om mee te doen. Nu en straks. De beweging die ik veroorzaakt heb, maar waarvan ik gelukkig allang niet meer de enige motor ben.

Van te voren dacht ik dat het de grootste uitdaging zou zijn om mensen uit alle hoeken van de samenleving bij Koffer vol Kindkracht te betrekken. In de praktijk stromen die mensen bijna spontaan toe. Van marktkoopman tot filosoof en tot trainer van kinderen met ASS: mag ik meedoen? Daarna dacht ik dat het de grootste uitdaging zou zijn om een organisatie te bedenken en neer te zetten die past bij het idee van de beweging. Gelukkig bracht 'het lot' op het juiste moment de juiste persoon op mijn pad. Dat geldt voor iedereen die ik nodig heb: ik hoef maar te bedenken welk 'talent' ik nodig heb, en het staat op de stoep. Of op twitter, of op de mail, of langs een andere snelweg of fietspad. De grootste uitdaging is nu om het geheel concreet in de wereld te zetten. Ik heb er alle vertrouwen in!
Marlijn Nijboer
@marlijnnijboer

Wat klinkt dat mooi! Wow!
Titia Bruning Titia Bruning  (2011-06-01 13:58)
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-05-31 14:08)
;-) Mooi dat talent dat als vanzelf verschijnt!
Jochem
Jochem -  (2011-05-31 14:21)
Mooi initiatief. Ik ken een bevlogen architecte die een eigen kijk heeft op het 'leren' en zal haar vragen hier eens naar te kijken.
Leuk! Dank voor je reactie!
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-05-31 14:53)
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-05-31 20:18)
@Am1gos stuurde mij deze tweet! '@hemszwier misschien iets voor onderwijs 3.0: Born to Learn ~ You are Born to Learn Video heel mooi gedaan!
Berend van de Weerdt
Berend van de Weerdt -  (2011-06-01 10:36)
vernieuwing? als technologie gewoon wordt in de klas en niet stiekem onder de tafel. uitdaging: kanteling van het begrip bewerkstelligen bij docenten competentievorming is ondanks alles toch de toekomst, alleen er is te veel onzin over verteld en de aanpak was ronduit slecht met geheel verkeerde uitgangspunten (bezuinigingen). ik ben nog steeds trots op de andere aanpak die LNV met het landbouwonderwijs - onafhankelijk van het Min van OCen W) heeft genomen. bijvoorbeelkd heel eigenwijs voorbereidend onderwijs (VMBO) en vervolg in 1 doorlopende leerlijn en nietr zoals in het gijze onderwijs gescheiden. en de intensieve training van docenten ( in drie jaar tijd in totaal bijna 1000 docenten 1 dag in de week bijgeschoold voor competentievorming) al begonnen in 1987!
Anita Smit
Anita Smit -  (2011-06-01 10:52)
Ik ben er ook graag bij! - Welke vernieuwing jaag je aan? Het slim inzetten van informatietechnologie in het onderwijs door zowel leerlingen als docenten. En het kind centraal. Onderwijs moet zich aanpassen aan elk individueel kind, ipv dat kinderen allemaal in hetzelfde systeem en curriculum gepropt worden. - Welke uitdaging is het grootst? Het slopen van de huidige systeem zodat er ruimte komt voor vernieuwing, zodat we kunnen bouwen vanuit de huidige inzichten, mogelijkheden en passie. - Welke hulp zou je kunnen gebruiken? Verbinding met zoveel mogelijk mensen die ook vanuit passie en lef dingen gewoon anders doen. Meer toegang tot het huidige onderwijs, om van binnen uit te vernieuwen. - Wat wil je delen? Mijn passie, inzichten, tijd, contacten en talenten :-)
Elsewine Rietveld
Elsewine Rietveld -  (2011-06-01 13:24)
De landkaart krijgt hier al zijn eerste vormen! Mooi...
Titia Bruning
Titia Bruning -  (2011-06-01 13:56)
Ook ik kom heel graag.Fijn zulke tuiniers te ontmoeten. Ik schoffel en zaai graag mee; door mijn ideeën en inspiratie te delen.
Top, schrijf je even in via de event-link zodat s2m ziet of het nog allemaal in de zaal past ;-)
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-01 14:05)
mirdad
mirdad -  (2011-06-01 18:23)
Beste mensen,

met alle respect, ik zie weinig tot geen reacties van docenten en anderen die met de 'voeten in de onderwijsklei' staan. In deze blog staat helemaal niets concreets wat het onderwijs vooruit kan helpen.

Er is helemaal geen onderwijslente!
Het onderwijs is in crisis, Nederland is in intellectuele crisis.
  • het onderwijsniveau daalt,
  • de jeugd leidt aan de gekste vormen dislexie, discalculie of andere mooie afkortingen,
  • jongens raken achter in de doorstroming naar het hoger onderwijs,
  • het mbo leert de jeugd niets meer maar 'doet aan competenties',
  • het hbo doet ook aan competenties waardoor diploma's opeens waardeloos blijken te zijn,
  • Nederland zakt omlaag op internationale ranglijsten.
  • Moet ik doorgaan?

Welke vernieuwing jaag je aan?
- onderwijs teruggeven aan degenen die onderwijs geven: de docenten en leraren.
- onderwijs gaat om leren

Welke uitdaging is het grootst?
- onderwijskundigen en andere googen, beleidsmakers en iedereen met een mening over onderwijs laten inzien dat hun inzichten en theorieen niet uitstijgen boven pseudowetenschap.

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
- De politiek en docenten en leraren die elke dag met 'de voeten in de onderwijsklei' staan.

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
- Dit wil ik delen. En vooral hier, waar de tonnen het holst klinken.
Mooie reactie, kan heel ver met je meegaan. Het onderwijs is in crisis, sluit niet meer aan op de komende werkelijkheid. Maar er is ook vernieuwing van aanjagers van zowel buiten als binnen het onderwijsveld. Enne veel hiervan is wetenschappelijk onderbouwd, al jaren bekend, maar dringt niet door in de gesloten koker! Dank voor je reactie, praat graag verder!
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-01 19:03)
Oeps, zie dat je je nog niet ingeschreven hebt voor het event, wat mij betreft van harte welkom!
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-01 19:04)
Je zegt "komende werkelijkheid", waarmee je de crisis beargumenteert.
Wat is die komende werkelijkheid precies?

Wetenschappelijk onderbouwing is vaak maar de vraag. Veel modellen zijn gebakken lucht. Trainers die uitgaan van de zogenoemde leerpiramide kan je tegenwoordig toch niet meer serieus nemen? (zie http://www.trouw.nl/tr/nl/4556/Onderwijs/article/detail/1142280/2009/05/14/Leerpiramide-in-het-onderwijs-bestaat-niet.dhtml)

mirdad mirdad  (2011-06-01 19:25)
Cees Hoogendijk
Cees Hoogendijk -  (2011-06-01 19:15)
Ik laat alle kanttekeningen voor wat ze zijn en ben graag even de sociaal constructionist die van mening is dat onze gedachten en ideeën onze wereld creëren...

Welke vernieuwing jaag je aan?
- duurzaam organiseren van leren en ontwikkelen middels huisacademies, o.a. in MBO, PO en HBO (zie o.a. www.rocacademies.nl, www.huisacademies.nl)
- middels www.ai100.org een HBO-minor "Appreciative Inquiry" aanbieden
- vernieuwing van (school)planprocessen, zie onder andere recept 9 op de gratis download pagina bij www.krachtzondermacht.nl
- reflecteren op ICT in het onderwijs via o.a. dit onderzoek
- meehelpen aan de Dag van de Zelforganisatie op 9 november
- meehelpen aan de Ubuntu Cirkel op 9 september

Welke uitdaging is het grootst?
- bevorderen van betrokkenheid van alle stakeholders in het verbeteren van de organisatiecontext waarin het 'onderwijsproces' maximaal kan floreren

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
- mensen die potentiële deelnemers kennen voor ontwikkelkringen van 'academiebouwers' (HRD/MD/OD mensen)
- kopij voor nummer drie van AI Magazine (voorjaar 2012) mbt waarderende constructieve benaderingen in onderwijsorganisatie

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
- alles wat in mij vermogen ligt, aansluit bij mijn missie 'humanisering van organisatie' en zo'n beetje valt na te lezen op www.ceeshoogendijk.nl
Berend van de Weerdt
Berend van de Weerdt -  (2011-06-01 19:27)
Beste Mirdad,
het is maar zeer de vraag of dyslexie wel een tekortkoming is. Ja als je het afzet tegen de ouwe manier van denken, maar misschien is het wel een evolutionaire aanpassing aan het nieuwe informatietijdperk. De jeugd "doet niet aan competenties", die heb je en die kun je alleen maar versterken door de juiste dingen te doen / oefenen. En of het helpt door telkens weer opnieuw verslagen te laten schrijven en te reflecteren is maar zeer de vraag. Misschien dat meisjes zich daarin kunnen vinden, jongens hebben meer aan competities. Het boek "Al het slechte dingen zijn goed voor je" van Seven Johnson, maar ook het boek "Hoe internet ons denken verandert" van Nicolas Carr is wellicht een eyeopener.
En Oh, ja ik heb in totaliteit 19 en een half jaar voor de klas gestaan, van practicumdocent aan de WUR, waarbij we de competenties van studenten versterkten door practica te laten volgen, via de MAS en het avondonderwijs aan boeren en tuinders naar de lerarenopleiding waar ik docenten opleidde. De laatste jaren ondersteun ik agrarische docenten die wel door hebben dat je er zonder competentiegericht onderwijs in het MBO niet komt! En ondanks alle negatieve kritieken op het MBO groeit het Groen onderwijs nog steeds en zijn de leerlingen en het bedrijfsleven over het algemeen lovend over de aanpak. Maar het Min van LNV heeft daar dan ook stevig in geinvesteerd. Daar zit volgens mij de echte fout van het "grijze (niet groene) onderwijs.
Ik hoop er met je uitvoerig over van gedachten te kunnen wisselen op de 27-ste?
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-01 19:56)
Prachtig en krachtig verhaal van Paul de Blot. Mooi om even te bekijken. Gaat over het kind, maar ook over de noodzaak van een crisis! Videoregistratie van interview met Paul de Blot

mirdad
mirdad -  (2011-06-01 20:06)
Beste Berend,

Gelukkig, er is wel een competent docent hier. :)

Ik vond de minister heel wijs door het woord "competentie" uit de (mbo)wet te laten schrappen. Er blijken namelijk vele definities en bijbehorende werkwijzen te bestaan. Ik vermoed dat jij een competentie interpreteert als een talent, ook talenten heb je en kan je ontwikkelen of versterken door de juiste dingen te doen.

Ik zie verwarring omtrent het woord competentie om me heen of ik zie mensen die 'het weten' maar dan verschillende dingen beweren. Wat resulteert in mooie afvinktoetsen.

Ik denk niet dat er zoiets bestaat als 'oud' en 'nieuw' denken. Ik denk wel dat er iets bestaat als 'bewust' en 'slapend' denken, waarbij we ons laten insussen door de schoonheid van technlogische mogelijkheden en daardoor vergeten zelf bewust te denken.

Edwin de Bree
Edwin de Bree -  (2011-06-02 04:00)
Het lijkt mij zinvol om op de 27ste juni, en in de discussie hier, de conceptdiscussie niet te voeren. Wat goed onderwijs is moet iedereen voor zichzelf bepalen, volgens mij. Daarbij gaat in die discussie veel tijd en energie zitten en levert het relatief weinig op.

Veel eerder gaat het wat mij betreft hoe we de diversiteit, het plezier en het vakmanschap in het onderwijs kunnen behouden / vergroten. Door nieuwe organisatievormen, door nieuwe toezichtsvormen, door nieuwe financieringsvormen etc.
Ik zie er naar uit!
Berend van de Weerdt
Berend van de Weerdt -  (2011-06-02 06:05)
Mee eens Edwin, maar het is wel goed alvast uit te laten kristalliseren welke discussiepunten de moeite waard zijn. Ik zou ook graag de bevindingen van de Onderwijsraad over het groen onderwijs willen aanhalen: belangrijkste succesfactoren zijn volgens haar de kleinschaligheid van het groen onderwijs (alle 14 groene scholen hebben op 1 okt 2010 in totaal 59.649 leerlingen, http://www.aocraad.nl/24_statistische_gegevens.htm). Daarnaats noemt de onderwijsraad : de verticale beroepsonderwijskolom en de goede verbindingen bedrijfsleven / onderwijs. Vooral de kleinschaligheid, maar ook de vakkennis van de docenten maakt dat er een heel persoonlijke band docent - leerling kan ontstaan, volgens mij noodzakelijk voor goed onderwijs. Al deze 3 aspecten mis ik nogal in het andere onderwijs.
-  (2011-06-02 07:12)
Ik ben er graag bij.

Ik volg Cees en laat de discussie even voor wat het is.

Welke vernieuwing jaag je aan?
1) Samenbrengen van alle goede ideeen, invalshoeken, kritieken en individueel enthousiastme is een gewelidge en broodnodige stap.
2) Als je uitgaat van denken-voelen-handelen als reactiemogelijkheden, dan heeft de periode van denken en voelen ondertussen misschien voldoende ruimte gekregen en wordt het nu tijd voor handelen. "Wie gaat Waar Wat Doen?"

Welke uitdaging is het grootst?
Het verbinden en verzamelen van de diverse invalshoeken en richtingen vanuit waar mensen aanvliegen op hetzelfde concept (Goed Onderwijs). Vanuit boven- en onderstroom, vanuit de harde zakelijkheid en vanuit de liefde voor leerprocessen individueel. Het gezamelijk OMBUIGEN naar PRACTISCH HANDELEN.

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
1) Een veelheid aan gezichtspunten en argumenten.
2) Heel heel graag: de intentie van mensen om te accepteren dat volledige consensus overbodig is, dat we vanuit onze verschillende achtergronden en verschillende perspectieven juist mooiere verbeteringen kunnen bewerkstelligen. EN de wil om practisch te worden; concreet maken wat we kunnen doen.

Sanne Roks

www.roks.nu
www.beginnendedocenten.nl
www.e-supervisie.nl
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-02 09:51)
Begrijp dat er een wachtlijst ontstaan is, goed nieuws dat de bijeenkomst al vol is na 2 dagen! Schrijf je vooral in voor de wachtlijst! kijken wij wat er te regelen valt!
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-02 10:07)
Helemaal eens om vooral niet de discussie te voeren 'wat er allemaal mis is met het onderwijs';-) Ik heb sowieso meer met dialoog dan met discussie. Daar ligt ook niet de focus van de bijeenkomst wat mij betreft. De focus ligt bij de vernieuwing, bij uitdagingen, bij het verder ontwikkelen. En dat mag best betekenen dat er duizend bloemen bloeien.

Na 25 jaar tot aan mijn knieen (en soms zelfs tot aan mijn nek) in de modder van veranderingsprocessen (ont-leer en leerprocessen) te hebben gestaan, roep ik inmiddels 'ik doe alleen nog leuke dingen met leuke mensen' Echte verandering wordt eigenlijk altijd gedragen door mensen met passie en met een beeld voor ogen. Een samenwerkend- samenlerend netwerk accelereert.......en excelleert;-)


mirdad
mirdad -  (2011-06-02 10:24)
Ga de discussie niet uit de weg. Wrijving geeft glans maar is vaak niet leuk. Waar het om gaat is de concrete inhoud.

Ga graag de dialoog met je aan ;-)
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-02 10:55)
Edwin de Bree
Edwin de Bree -  (2011-06-02 11:14)
wat mijn punt is dat we niet een ander kader moeten ontwikkelen. niet een nieuw eenzijdig beeld wat goed onderwijs is. ik denk dat in diversiteit het antwoord ligt voor complexe situaties.
de tayloriaanse, one-size-fits-all benadering in het huidige onderwijs is het probleem. Dat sluit niet uit dat voor sommige studenten / leerlingen dit een perfect systeem is.

Ofwel dialoog is wat mij betreft alleen zinvol wanneer die vanuit diversiteit wordt ingestoken, niet vanuit monocultuur.
Titia Bruning
Titia Bruning -  (2011-06-03 21:31)
Welke vernieuwing ik aan jaag?
Het idee dat we onderwijs met z'n allen kunnen veranderen. Ik geloof dat goede veranderingen altijd van onderaf komen. Ik hoop dat onderwijs veel persoonlijker wordt, élk kind centraal met z'n éigen passie. Ik wil hier aan bijdragen en uitdragen.
Ik ben heel benieuwd hoe we elkaar kunnen versterken. Hoe we samen goeie ingangen kunnen vinden.

Welke uitdaging het grootst is?
Om dat op een positieve manier te doen;de mogelijkheden te laten zien. Samenwerken, in dialoog gaan.

Welke hulp ik zou kunnen gebruiken?
Ik heb een idee wat ik jullie graag vertel; een zaadje, wat misschien wortel kan schieten;) Hulp zie ik in samenwerking, in het delen en verspreiden van elkaars ideeën, in tips en inspiratie.

Wat ik graag wil delen, welke hulp ik kan bieden?
Ik deel graag mijn inspiratie en ideeën, en mijn hulp is 'spreading the word' -van goede iniatieven, en het meewerken aan moois wat gaat ontstaan...hoé weet ik nog niet precies :)
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-04 06:44)
@Titia mooie reactie! Je hoeft de hele ladder niet te zien om de eerste sport te beklimmen. Gewoon op weg gaan vanuit een visie.....is een mooie basis!
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-04 06:47)
De ronde tafel is vol, meer dan vol want ik weet van zeker 2 mensen dat ze komen, masr zich niet hebben ingeschreven! Daarnaast staan er nog 3 op de wachtlijst! Wat mij betreft proppen we dat 'in the beach' zoals het zaaltje heet. Waar inspiratie is....is ruimte;-)
Emmeken v.d. Heijden
Emmeken v.d. Heijden -  (2011-06-04 10:17)
ik ben er ook bij, en zie naar de ronde tafelconferentie uit.
welke vernieuwing jaag je aan?
ik probeer een perspectiefwisseling te bewerkstelligen in de universitaire wereld, waar intensivering van het onderwijs gelijkstaat aan meer contacturen en videocolleges gezien worden als een bedreiging voor hoorcolleges. de perspectiefwisseling is: pas de vorm van je onderwijs aan aan het doel dat je wilt bereiken (kennisoverdracht, delen, creatie), zet de student centraal (aanpassing in onderwijsaanbod en organisatie) en zorg voor differentiatie (individuele leerroutes vanuit europees perspectief.

uitdaging?
de universiteiten hebben de focus pas sinds kort op het onderwijs gelegd, waardoor er altijd een
concurrentie ontstaat met onderzoek. dat gaat ten koste van vernieuwingen in het onderwijs en onderschatting van de rol van de student.

op zoek naar?
ik ben op zoek naar een platform waar kennis wordt uitgewisseld, gedeeld en gecreeerd. in theorie is immers veel mogelijk, in praktijk een stuk minder. buiten hierarchische structuren om ga ik graag met anderen in debat met als doel het onderwijs te verbeteren ook in een tijd waarin bezuinigingen hoogtij vieren.

wat breng ik mee?
ideeen over differentiatie en flexibilisering van het onderwijs + verbazing over de wijzen waarop er nog altijd tegen ICT in het onderwijs wordt aangekeken.

emmeken
@emmeken

R. van der Linden
R. van der Linden -  (2011-06-04 17:56)
Competenties zijn wat je er voor definitie aan hangt en worden vaak gebruikt om 'te werken aan'. Knap vervelend en voor leerlingen erg demotiverend om te ontdekken dat je voortdurend niet voldoet aan 'de norm'. Weg met de competenties en leve de talenten! Nederland bruist van het talent. Als ik rondkijk om 'mijn' vmbo dan spettert het de pan uit! Allemaal leerlingen die straks met hun kwaliteiten aan de slag gaan in de samenleving van morgen. Hoe die eruit ziet? Welk beroep we dan nodig hebben? Als we dat wisten, voerden we de competenties weer in. Maar aangezien we nu leerlingen opleiden voor beroepen die nog niet bestaan (zie filmpje shifthappens op youtube) zullen we leerlingen zichzelf moeten laten ontdekken, helpen bij ontwikkeling zelfkennis, reflectie op de eigen (school-) loopbaan en helpen bij het leren kiezen. Nieuw onderwijs? Graag! Maar zolang we in een democratische dictatuur leven zal er nog veel meer weerstand moeten ontstaan tegen de zittende regenten. @Onderwijs3punt0
Jeroen Boon
Jeroen Boon -  (2011-06-09 12:47)
Ik ben er ook graag bij op 27 juni, indien er nog plek is.

Welke vernieuwing jaag je aan?
Het laten ontstaan van leerwerklandschappen in het groene onderwijs

Welke uitdaging is het grootst?
Vraaggestuurd onderwijs, want daar moeten we uiteindelijk naar toe. Waarbij de vraag zowel vanuit de leerling als vanuit de maatschappij komt. Leren in het proces en in de praktijk.

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
samenwerking, delen van kennis en inspiratie

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
kennis en ervaring met het onderwijsvernieuwingsprogramma regionale transitie.

Jeroen Boon
@kiemkracht
Beste Jeroen,
Je zeg: "Vraaggestuurd onderwijs, *want* daar moeten we uiteindelijk naar toe"

Kan je uitleggen waarom het logisch is dat we naar vraaggstuurd onderwijs toe moeten?
Stel je je daarbij voor dat een leraar of docent gaat wachten tot een leerling inititiatief neemt door vragen stellen (= vraagsturing)?
mirdad mirdad  (2011-06-09 15:49)
R. van der Linden
R. van der Linden -  (2011-06-09 13:57)
Ik ben er bij de 27e en daar heb ik heel veel zin in!

Welke vernieuwing jaag je aan?
Het creëren van een nieuwe leeromgeving voor leerlingen die insluit in hun wereld, die samen mèt die leerling gecreerd wordt en die anytime, anywere beschikbaar is.

Welke uitdaging is het grootst?
De democratische dictatuur waarin wij op dit moment leven en de digitale incompetentie van veel docenten

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
De eerste zullen we met elkaar aan moeten pakken, de tweede: wie kan daar een paar goede workshops voor docenten voor verzorgen?

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
Creativiteit (helaas binnen de bestaande wettelijke kaders)
Hulp bij het omdenken
ernomijland
ernomijland -  (2011-06-09 18:22)
Welke vernieuwing jaag je aan?
- Gebruik van sociale media en games in het onderwijs vanuit de visie: aansluiten bij wat jongeren doen en kunnen, ze voorbereiden op een toekomst waarin deze media een prominente rol spelen en gebruik maken van de leer-kracht van deze media.

Welke uitdaging is het grootst?
- De defensieve houding bij het onderwijs doorbreken.

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
- Meedenken over eigentijdse business modellen om van buitenaf (dus: niet in loondienst bij) duurzaam leven in de onderwijsbrouwerij te krijgen.

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
- Ik heb veel kennis opgebouwd over hoe je technologie in kunt zetten voor leren en deel deze kennis graag. Ken daarnaast de onderwijscultuur van binnenuit. Creativiteit.

Kreeg net jouw boekje over Social Media van Ronald! Erg leuk en direct inzetbaar!
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-09 18:45)
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-09 18:27)
Jongens, jongens wat een mooie reacties en het blijft binnenstromen. Ik zal morgen kijken bij S2M of we de totale groep nog in een ruimte kunnen krijgen zonder direct bij elkaar op schoot te zitten. Ben erg blij met jullie enthousiasme, creativiteit en de verbindigen die ontstaan!
jvanderpol
jvanderpol -  (2011-06-23 19:39)
Welke vernieuwing jaag je aan?
Kinderen zijn van nature gemotiveerd tot leren. Daarbij zijn ook zeer jonge kinderen (basisschool) in de regel prima in staat om zelfsturend te zijn ten aanzien van hun ontwikkeling. Dit is iets wat nog maar weinigen inzien. Het antwoord op verbetering van basisonderwijs ligt niet in het aanbieden van meer van hetzelfde (lezen en schrijven jonger aanbieden, meer citotoetsen), maar in het scheppen van ruimte voor kinderen en docenten zodat ze kunnen leren op eigen initiatief en op eigen tempo.

Welke uitdaging is het grootst?
Bewustwording en acceptatie, door informeren, maar beter nog door het leveren van hard bewijs van deze stelling. Pas dan kun je van overheidswege verwachten dat regelgeving wordt versoepeld en dat vernieuwende scholen de plek in de maatschappij krijgen die ze zouden moeten hebben.

Welke hulp zou je kunnen gebruiken?
Scholen, docenten, ondernemers die de uitdaging aan willen gaan om nieuwe, kleinschalige basisscholen of groepen op te zetten.

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
Vanuit mijn achtergrond als ondernemer, scholen hulp bieden bij het opzetten van een school als onderneming, het verwerven van fondsen en helpen bij de bewustwording door hierover te schrijven en te vertellen.






Als medewerkster van de Wereldwinkel (FairTrade) kwam ik een mooi initiatief op het spoor. De groepen 7 en 8 van basisschool in Schagen (N-H) runnen zelf een wereldwinkel. Dit gebeurt al langer en met succes. De wereldwinkels vallen onder 'social-enterprises' en op deze wijze worden jongeren vertrouwd met handel, wereldbeeld (producten uit Azië, Afrika en Zuid-Amerika) en hebben zij een eigen verantwoordelijkheid in dit gebeuren. Misschien iets om bij het 'tuinieren' in het achterhoofd te houden?
Wens jullie allemaal veel succes! Mocht iemand meer info willen hebben: laat me gerust weten, dan zoek ik het op.
Emmy
Emblogtbij Emblogtbij  (2011-06-23 21:40)
Fons van den Berg
Fons van den Berg -  (2011-06-24 11:50)
Kan er niet bij zijn helaas (al was het maar omdat de club volgeboekt is) maar wilde toch even reageren. Niet op het malle idee dat onderwijs van docenten zou zijn. En als dat zo zou zijn, dan is het leren in elk geval van de leerlingen en dat is waar het om draait.

Ik ben zo'n verwerpelijke externe goog (erger nog, in een vorige leven was ik docent - ja, echt) en werk op 'mijn' scholen met docenten aan een leerlinggerichte onderwijspraktijk waarin ontdekken, doen, creëren, plezier en op een uitdagende manier betekenisvol bezig zijn centraal staan. Niet methode, niet de achterhaalde kennis in het hoofd van een docent, niet de race van bel-naar-bel of de mythe van het eindexamen. De docent als Master Learner in een authentieke leersituatie, dat is wat ik nastreef.

Liever ontdek ik met scholen op een houtje-touwtje manier met een aantal magistrale mislukkingen wat de toekomst van kinderen gaat bepalen dan op een wetenschappelijke manier met de rug naar de toekomst aan surrogaatinnovatie te doen.

Ik kan er, zoals gezegd niet bij zijn, maar ik zou graag mijn bijdrage middels dit filmpje willen doen:

Challenge Based Learning - Resilience from ABrice on Vimeo.

Ja sorry, nu moet ik toch echt even heel kritsich reageren.
Walchelijk om met houtje-touwtje manieren het leerproces van jongeren te verzieken met "magistrale mislukkingen". Leuk als het goed uitpakt maar een hele schoolcarriere naar de kl*ten als het fout gaat. Je kunt een jaar niet zomaar overdoen en "stop de tijd" zeggen! Met onderwijs mag je niet op houtje touwtje manier experimenteren.
Berend van de Weerdt Berend van de Weerdt  (2011-06-24 12:03)
Voor de meeste jongeren is de hele schoolcarriere toch al naar de kloten, omdat ze niet leren om hun hart te volgen en hun talenten te ontwikkelen. De mensen die ik spreek en die de combinatie hebben weten te realiseren van geluk en een succesvolle carriere, hebben dat gedaan ondanks hun opleiding en niet dankzij.

Daarbij is het zo dat je er als leerling samen met jou ouders zelf bij bent en kan bijsturen als het niet goed gaat. Dat bijsturen gaat echter veel beter als je weet wat je wilt en je het succes van je opleiding kan meten aan je persoonlijke drijfveren en de ontwikkeling van je talenten in plaats van te meten aan de middelmatigheid van gemiddelde schoolresultaten.

Een van de grote manco's in het onderwijs is dat je, net als in onze maatschappij, geen fouten mag maken. Het zijn namelijk de fouten waar je van leert. In een wereld waar geen fouten worden gemaakt is slechts plaats voor middelmatigheid. Ik zie liever een school waar ze een jaar verkloten en waar leerlingen kunnen aangeven hoe ze het volgend jaar dan anders willen.


jvanderpol jvanderpol  (2011-06-24 12:17)
Mag hoor Berend :)
Maar dan moet je ook kritisch lezen. Liever, is niet hetzelfde als 'het liefst'.

Eerlijk gezegd denk ik dat we met het huidige onderwijs (zowel het systeem als de praktijk) voor heel veel leerlingen het plezier in leren naar God helpen. De gigantisch uitval waarmee we in het Nederlandse onderwijs kampen lijkt me niet het resultaat van een uitgekiend en aantrekkelijk onderwijssysteem. Beter een schoolcarrière help je niet zomaar naar de kloten, de wil en vaardigheid om je leven lang te blijven leren wel.

We hebben met z'n allen (ik net zozeer) echt geen benul hoe we deze generatie jongeren op de toekomst kunnen voorbereiden. Hoe we het deden en doen, dat is zeker niet de manier. Het hele onderwijs in een klap een bepaalde richting op proberen te bewegen, is dom en onhaalbaar. De enige innovaties die we kunnen plegen zijn kleinschalig, flexibel en experimenteel. Duurzame innovaties? Het enige duurzame wat we kunnen bereiken op het vlak van 'onderwijsinnovatie' is de mindset die nodig is om te kunnen gaan met een wereld in een permanente staat van beta verkeert.
Fons van den Berg Fons van den Berg  (2011-06-24 12:24)
Zonder in te gaan op de inhoud van jouw email...de wachtlijst is open, als je wilt deelnemen ben je van harte welkom.

Mooi gezegd 'De docent als Master Learner in een authentieke leersituatie, dat is wat ik nastreef.' Volgens mij zit hier alles in dat we nodig hebben om op pad te gaan.

Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-24 12:24)
Even los van onderwijs en de morele overwegingen om de toekomst van kinderen te bepalen, beweren dat een wetenschappelijke "manier" gelijk staat aan surrogaatinnovatie is nogal ridicuul.
mirdad mirdad  (2011-06-24 16:08)
Emblogtbij
Emblogtbij -  (2011-06-24 12:48)
N.B. De 'krachttermen' maken het verhaal voor mij niet interessanter! #taalgebruik
Sorry, je hebt gelijk. Voor je het weet gaat het van kwaad tot erger :)
jvanderpol jvanderpol  (2011-06-24 12:56)
Eens ;-))
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-24 13:16)
Edwin de Bree
Edwin de Bree -  (2011-06-24 13:06)
Volgens mij moeten we niet nastreven om een volgende visie op goed onderwijs te produceren. Monocultuur brengt ons niet verder. Sterker als ik bovenstaande discussie lees, zie ik niet hoe dat ons verder brengt.

Ik denk dat we juist diversiteit moeten gaan omarmen. Zo kan iedereen voor zichzelf kiezen wat goed en passend onderwijs is.
Helemaal eens Edwin. Ik vecht niet voor niets al jaren voor diversiteit! Diversiteit leidt tot betere oplossingen, onder dat argument ligt meer dan solide wetenschappelijk bewijs;-)) Een landkaart van vernieuwing, verbinden, delen, ondersteunen zodat er een netwerk ontstaat dat in staat is tot kwalitatieve vernieuwing
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-24 13:16)
Beste Hems, kan je artikelen delen waarin het solide wetenschappelijk bewijs geleverd wordt?
mirdad mirdad  (2011-06-24 16:04)
Zoek even op Harvard Diversity en Best practices dan kom je vast wat tegen
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-24 16:58)
Hier heb je er vast eentje diversiteit Overigens raar dat je daar nog niet van gehoord hebt. Grote global enterprises stellen het zelfs als harde randvoorwaarde voor projecten en ontwikkeling.
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-06-24 17:04)
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-24 14:15)
Speciaal bericht voor de deelnemers op de wachtlijst. Zoals jullie weten zijn jullie van harte welkom. Het onderstaande bericht zojuist verzonden aan de deelnemers geldt dan ook voor jullie!

Tot maandag bij #S2M in 030

grtz Hems

Beste onderwijsvernieuwer

Maandag de ronde tafel onderwijs. Nog even wat laatste details! Inmiddels is een grotere zaal gevonden voor de bijeenkomst. Zaten we eerst in 'the beach' (10 personen) nu zitten we in de grote Mindz-zaal. Kortom we kunnen de wildste werkvormen aan! Het aantal deelnemers zal ergens tussen de 20 en 30 liggen.

Het zou geweldig zijn als een aantal mensen een laptop meenemen. Mocht er in kleinere teams worden gewerkt dan hebben we direct de mogelijkheid tot digitale verslaglegging.

De door jullie gegeven antwoorden op de vragen uit het blog worden na de meeting in de wiki opgenomen. Zo bouwen we direct aan een goed overzicht van onderwijsvernieuwers.
We starten 11.30 met een broodje, de formele start is om 12 uur. Afronding rond 14.30.

Ik heb er erg veel zin in! Wens jullie een mooi weekend en tot maandag!
Hems

Dit bericht is verstuurd vanuit de MINDZ|Plaza Lente in onderwijsland: nieuwe leiders tuinieren! door Hems Zwier.
mirdad
mirdad -  (2011-06-25 07:04)
hm ja. "best practices" is niet een solide wetenschappelijke methodiek en is eerder een alternatief bij ontbreken van wetenschappelijk bewijs. Een "je moet wat, laten we maar de best werkbare aanpak gebruiken"-methode. Best practices is absoluut geen garantie voor succes, zie hier.

Berend van de Weerdt
Berend van de Weerdt -  (2011-06-26 08:17)
er wordt gesproken over een "gigantische uitval". Jammer dar er niet naar de cijfers wordt gekeken; in 2001 nog 73.000 VSV-ers (vroegtijdige schoolverlaters) in 2010 minder dan 33.000. waarbij moet worden aangetekend dat leerlingen die naar buitenland emigreren en leerlingen die naar privescholen gaan (o.a. Luzac, dus zeker 4 à 5000) als vsv-ers worden meegeteld. Hoewel elke vsv-er er 1 te veel is, is het op het totaal aantal leerlingen in Nederland maar een klein percentage dat ook nog eens jaarlijks met meer dan 25-30% daalt. En over de kwaliteit van het onderwijs: dat we internationaal gedaald zijn heeft minder met ons als met het gelukkige feit te maken dat in opkomende landen steeds beter onderwijs wordt gegeven. \
Onderwijs moet inderdaad voortdurend vernieuwen maar "de winkel moet wel open blijven tijdens de verbouwing". Dat betekent dat experimenteren niet zomaar mogelijk is.
Jeroen Boon
Jeroen Boon -  (2011-06-26 22:19)
Ik ben helaas in tegenstelling tot eerder bericht verhinderd morgenmiddag.
Wens jullie een vruchtbare sessie toe. En zal mij na afloop van deze bijeenkomst graag in de discussies blijven mengen.
Hier alvast een inspirerende presentie
Toward Society 3.0: A New Paradigm for 21st century education
<div style="width:425px" id="__ss_623809"> <strong style="display:block;margin:12px 0 4px"><a href="http://www.slideshare.net/moravec/toward-society-30-a-new-paradigm-for-21st-century-education-presentation" title="Toward Society 3.0: A New Paradigm for 21st century education">Toward Society 3.0: A New Paradigm for 21st century education</a></strong> <iframe src="http://www.slideshare.net/slideshow/embed_code/623809" width="425" height="355" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no"></iframe> <div style="padding:5px 0 12px"> View more <a href="http://www.slideshare.net/">presentations</a> from <a href="http://www.slideshare.net/moravec">John Moravec</a> </div> </div>

Jeroen
@kiemkracht
R. van der Linden
R. van der Linden -  (2011-06-26 22:43)
Is er al een # bedacht voor de bijeenkomst? Zo niet, laten we er gewoon de eerste letters voor nemen: #lionlt Wat zal het morgen tekeer gaan op twitter! Laten we dan direct ook de #voraad maar meenemen, dan zijn ze vast op de hoogte:-)
Berend van de Weerdt
Berend van de Weerdt -  (2011-06-27 05:25)
Tot mijn spijt kan ik er vanmiddag ook niet bij zijn ivm een ingelaste reis naar Straatsburg
Michiel Stadhouders
Michiel Stadhouders -  (2011-06-27 09:24)
Welke vernieuwing jaag je aan?
Het bouwen van een school waarbij de tijd, ruimte en aandacht bestaat voor het ontdekken van je talent, er heel goed in worden en bezig gaan met impactvolle keuzes!
Welke uitdaging is het grootst?
Naast financiering, is dat de samenleving in laten zien dat er meer ruimte moet komen voor de zachte waarden van onze maatschappij
Welke hulp zou je kunnen gebruiken?Financieel of hulp bij het vinden van financien

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
Menskracht, contacten, netwerk
Zina Verberk
Zina Verberk -  (2011-06-27 10:02)
Hai!
Ik zit als naast de minds zaal en heb nu pas een moment om de vragen te beantwoorden.

Welke vernieuwing jaag je aan?
Vanuit mijn eigen ervaring op een Democratische school wil ik 'het woord van onderwijs vernieuwing' verder de wereld in verspreiden.
Hier ben ik mee bezig door en online platform bouwen waar de vernieuwende initiatieven/scholen in Nederland (letterlijk) zichtbaar worden, een centraal informatie punt met bondige info en video's in de vorm van een virtuele landkaart.Een platform wat kan uitgroeien tot een meetingpoint en beweging stimuleert in onderwijs land.Het gaat om scholen waar leren co- gerecreëerd wordt; waar studenten sturing kunnen geven aan hun eigen leerproces, waar vrijheid is voor het vinden van passies en talenten, waar leren en leven in elkaar overlopen.
Met een platform kunnen we de verbintenis tussen de initiatieven/scholen voelbaar maken en zijn we zichtbaar en bereikbaar voor 'buitenstaanders' zodat de de verschillende stroompjes vernieuwing uit kunnen groeien tot een waterval:)

Welke uitdaging is het grootst?
Een platform creëren dat zijn doel volledig dient.
Welke hulp zou je kunnen gebruiken?Partners die de expertise hebben het online te programmeren.De financiële investering.(Jonge) mensen die meedoen om het plan volledig uit te werken.

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
Ik heb contact met een vrij groot netwerk van vernieuwende scholen.Mijn ervaring in het vernieuwende onderwijs zelf, mijn gedrevenheid en enthousiasme, de wens dat onderwijs inspeelt op de behoefte van een 'van nature leergierig individu' en de maatschappij van de 21e eeuw.

Tot zo!
Zina

@zinaverberk
Marcel Kesselring
Marcel Kesselring -  (2011-06-27 20:41)
Welke vernieuwing jaag je aan?
Er liggen kansen voor het onderwijs als men de torens durft te verlaten en men meer buiten de kaders gaat denken. Denk niet in PO of VO of ROC.....Sla nieuwe wegen in en wijk af van gebaande paden. Als dat gebeurt worden nieuwe verbindingen gevormd en kunnen we iets moois gaan bouwen om levens lang te leren! Noem het een school, noem het grenzeloos onderwijs! Bekijk video: Grenzeloos Onderwijs

Welke uitdaging is het grootst?
Grote ambities maar waar en hoe begin ik.....

Wat wil je delen, welke hulp kun je bieden?
It takes a community to raise a child, ofwel hoe kun je social media inzetten voor het faciliteren van de community om een kind ten behoeve van zijn/haar ontwikkeling. Lees: It takes a community to raise a child en bekijk: Het Nieuwe Schoolplein

Marcel Kesselring
Marcel Kesselring -  (2011-06-28 20:52)
kwam dit voorbeeld tegen te gebruiken voor landkaart onderwijsvernieuwing
http://klanten.lameco.nl/brainport/
Tjeu Seeverens
Tjeu Seeverens -  (2011-06-29 05:50)
Welke vernieuwing jaag je aan?
In september start ik met een TalentenAcademie voor docenten en leerlingen in Heerlen, Landgraaf en Kerkrade. Voor docenten betekent dat ze elkaar gaan scholen en versterken in die dingen die zelf erg belangrijk in het onderwijs vinden. Leerlingen kunnen 'excellereren' in de broedplaatsen en masterclasses van de TalentenAcademie, die ondersteund en gefinancierd wordt door de Stichting Voortgezet Onderwijs Parkstad LImburg (SVO|PL). De Talentenacademie kent ook een Raad van Inspiratie van leerlingen, docenten, ouders, creatieve denkers, ondernemers en bestuurders. Daarnaast houd ik me, samen met anderen, bezig met het doorontwikkelen en versterken van Slimmerkunde en Gelukskunde, waarvan ik de geestelijke vader ben, al noemt @Attapit me liever 'wijze dorpsoudste!

Welke uitdaging is het grootst?
Op dit moment de TalentenAcademie.

Waarbij kun je hulp gebruiken?
Bij het ontwikkelen van de Talentenacademie, een expertisecentrum en goed vorm geven aan broedplaatsen en masterclasses.
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2011-06-30 14:26)
Even een korte update naar aanleiding van de rondetafel Society 3.0 Onderwijs. Het was een bijzondere bijeenkomst! De doelstelling om elkaar te leren kennen is zeker geslaagd. Er zijn mooie verbindingen gelegd. En er is kleur gegeven aan een aantal (althans voor mij) nog onbekende initiatieven. Daarnaast zijn agenda's getrokken om zaken verder te bespreken of uit te werken!

Natuurlijk sommige deelnemers hadden het liefst de eerste kennismaking overgeslagen en waren het liefst vol aan de slag gegaan. Dat begrijp ik best! De groep was immers behoorlijk groot voor een 'kringgesprek' Wat dat betreft was het mooi om alle waardesystemen uit Spiral Dynamics langs te zien komen. Een volgende keer zal zeker een meer 'aan het werk'-karakter hebben!

Belangrijk is dat er mooie landkaart van vernieuwing is ontstaan! En misschien nog belangrijker de constatering dat zonder uitzondering iedereen wil bijdragen door zijn kennis en kunde in te zetten.

De bijeenkomst leverde drie globale lijnen op waarop strategie, actie/ontwikkeling en uitwisseling kan plaatsvinden om te komen tot 'Society3.0 Onderwijs':
  1. Nieuw leren organiseren. Hoe organiseer ik het nieuwe leren in de ruimste zin van het woord! De landkaart van vernieuwing toegankelijk maken. Hoe verbinden in diversiteit. Organisatievraagstukken als het 'openen' van een organisatie om nieuw leren mogelijk te maken.Verdienmodellen en waardesystemen.
  2. Nieuw leren leren. Hoe ziet dat nieuwe leren er dan uit? Inhoudsgericht thema. Ervaringsgericht en vraaggestuurd! Vanuit talenten gedacht, eigenkracht, gebruikmakend van de laatste techniek en social media.
  3. Nieuw leren communiceren. Hoe communiceer je effectief over het nieuwe leren. Het vieren van succes, maar ook het laten zien dat er sprake is van een duurzame beweging. Diversiteit, maar kenbaar en onderling verbonden.
Drie mooie lijnen waarop we verder kunnen. Schroom overigens niet zaken toe te voegen die ontbreken of kunnen versterken.

Belangrijke wens is om een goed platform te hebben om verdere uitwisseling te faciliteren. Zowel IRL als virtueel. Binnenkort met Vincent Ariens om de tafel te gaan om bekijken wat het MINDZplatform hierin kan betekenen. Geef even aan als je hierin wilt meedenken! (Zina Verberk gaf al aan dit te willen)

De antwoorden van de deelnemers op de vragen rond uitdaging, hulp en ondersteuning uit dit blog worden binnenkort in een WIKI geplaatst. Zodat toevoegen, delen en veredelen eenvoudig mogelijk wordt!

Tot zover deze korte update wordt natuurlijk vervolgd!








Irene
Irene -  (2011-07-07 19:28)
Wauw. Ik zie hier even dat ik iets belangrijks heb gemist. Wat geweldig om te zien hoeveel mensen er gepassioneerd zijn voor het onderwijs. Ik ben heel benieuwd of jullie in staat zijn geweest om hierover een mooie dialoog te voeren. Wat mik betreft kan ik me zeer goed vinden in de uitkomsten! Wat boeit mij hieraan? Het afgelopen jaar deed ik een praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek naar het werken vanuit kracht en talent in het onderwijs. Ik ontwierp een concreet product met praktische handvatten. Hierin staan de docenten en hun talenten centraal. Om vervolgens de vertaalslag te maken naar de leerling. Zie: www.talententoolbox.nl Mocht er nog eens een ontmoeting komen, ik ben er graag bij!
Klinkt goed Irene! Op dit moment richt Koffer vol Kindkracht zich ook op talentontwikkeling, ervarend leren vanuit eigen kracht. Binnenkort openen we een eigen plaza hiervoor. op dit moment kun je @Kindkracht op Twitter al volgen om de ontwikkelingen te volgen!
Leuk om elkaar eens te ontmoeten en uit te wisselen! grtz Hems
Hems Zwier Hems Zwier  (2011-07-07 21:26)

Comment on this article

Subscribe via email

Follow the comments of this article by email:

Most read

Which blogs posts this month are most read?

De kracht van het antwoord.....schuilt in de vraag! Hems Zwier
19/05/2012 08:24:00 - 418 x read(s) - 7 replies(s)

Highest rated

Which blogs posts this month are the highest rated?

Most comments

Which blog posts are the most discussed?

De kracht van het antwoord.....schuilt in de vraag! Hems Zwier
19/05/2012 08:24:00 - 418 x read(s) - 7 replies(s)