Ronald van den Hoff

Van de Zombie economie naar Society3.0: een eerste stap.

Ronald van den Hoff - Friday 13 November 2009 - 16:38 - 681 x read
Zelfingenomenheid. Dat is ziek denken. Burgers: wakker worden!

We zien dat de spelers uit de zombie-economie nog steeds een soort zelfingenomenheid over het eigen functioneren hebben. Die zelfingenomenheid als kenmerk van de decadentie in Nederland is medeoorzaak van ons nationale verval:

Wij kunnen wel denken dat we vanzelf naar een kennis economie kunnen toe groeien, maar denken, dat zoiets gaat zonder het maken van fundamentele keuzes en een wezenlijke verandering van onze samenleving en het onderwijsbestel in het bijzonder, is naïef.
Wij kunnen wel weer de komende jaren via het Innovatieplatform van Balkenende €500 miljoen via de gevestigde orde in ons leersysteem pompen en het levenlang leren noemen, maar met het besef, dat binnen enkele jaren meer dan 60% van alle middelbare school leerlingen niet hoger komt dan het VMBTO, is die kenniseconomie vooralsnog een illusie.
Het is weer geldpompen in een vastgelopen systeem.

Wij kunnen wel blijven roepen als gevestigde orde: “als u wilt dat we meer gaan doen, geef ons dan eerst maar eens meer geld”, maar het geld is op. We zullen moeten leren om meer te doen met minder.

Vol zelfingenomenheid is de gevestigde orde nog steeds overtuigd van de eigen kwaliteit. Hoe lang nog blijf ik in jaarverslagen van de Quango’s lezen dat “de leden tevredenheid is gestegen van een 7,1 naar een 7,7 dit jaar, een stijging van wel 8%!
Het ABP stelt dat ze een goede performance leveren omdat “er gemiddeld een 7,5 voor de dienstverlening wordt gescoord” bij tevredenheidonderzoeken (juni 2009) onder de deelnemers.
En dat terwijl iedere marketingdeskundige zo langzamerhand wel weet dat als je product of dienst niet jubelend met een 9 tot 10 beoordeelt wordt, er gewoon een slechte dienst of product wordt neergezet. De geënquêteerde is alleen te beleefd om dat hardop te zeggen en geeft dus een veilige 7. Efficiency wordt afgemeten aan de performance van andere, soortgelijke instanties: “onze heffingskosten zijn 5%, maar in andere Europese landen is het 7%, dus wat zijn we toch goed….”

Wij kunnen wel denken als overheid, dat burgers nog meer kunnen betalen voor parkeren, vergunningen, eigen bijdrages en andere zaken, maar die kosten zijn de afgelopen jaren meer dan verdubbeld. Het einde van de draagkracht van de burgers is in zicht. Die burger wil:
En waarde voor zijn/haar geld.
En wil vervolgens weten wat er met zijn/haar geld gebeurt.
En wil af van de vele regels en andere beknellingen, die veel van het ingelegde geld opsouperen.

Wij kunnen wel denken dat we een financiële sector van betekenis hebben of dat onze bio-industrie mondiaal mee kan spelen, maar daar denkt men in het buitenland toch echt heel anders over. We mogen al niet eens meer meepraten in de G20, het mondiale economische topoverleg, anders dan op een welwillende uitnodiging van de vigerende voorzitter, indien deze onze politieke stem of het Nederlandse leger in Afghanistan nodig heeft.

Wij kunnen wel denken dat we internationaal sterke bedrijven hebben, maar dat vraag ik me toch ernstig af. Ik voorspel dat heel veel Nederlandse en zelfs Europese bedrijven en organisaties over 5 jaar zijn niet meer bestaan in de vorm zoals we ze nu kennen. Dat geldt in Nederland voor Randstands van deze wereld, de KLM, de Financiële clubs, de Telecom sector, de Uitgeefwereld, de Automobiel Branche, gevolgd door allerlei organisaties uit de Maaksector. Ze leveren nauwelijks meer toegevoegde waarde of hun markten zijn verdwenen.
Bovendien betreden dagelijks outsiders de traditionele markten met, vaak door internet ondersteunde, disruptive business concepten, waar de gevestigde orde gewoon geen antwoord op heeft. Geen enkele bedrijfstak ontkomt eraan.
In de financiële wereld zien we Peer-to-peer lending, waarbij gelijkgestemden elkaar geld lenen. In veel landen om ons heen al een gewone zaak. Beleggen? Naast het Nederlandse Alex komen er beleggingscommunities, waar beleggers met elkaar hun eigen ding doen. Op het Amerikaanse Kaching.com zijn meer dan 400.000 beleggers actief. Daar volg je gewoon een “genius”, een deelnemer met uitzonderlijke resultaten.

Het eerste virtuele uitzendbureau is een feit.. Of een initiatief als PIF World of Venue Africa, peer-to-peer ontwikkelingssamenwerking. Rechtstreeks in contact met de locale bevolking en op microniveau heel veel projecten steunen. Vergaderen op kantoorlocaties, zoals bij seats2meet.com, is de doodsteek voor vergaderen in hotels. Gratis logeren bij mensen thuis, die je via het web hebt leren kennen, via www.couchsurfing.com , waar alleen al in Nederland meer dan 15.000 gratis logeerbedden beschikbaar zijn. De ondergang voor de traditionele 1 en 2 sterren hotels. Singlespotcamping.com, kamperen in de achtertuin bij mensen thuis.

Teambuy.com, waar mensen samen in een hele grote hoeveelheid 1 artikel aankopen, de gehele retail keten overslaand. Huizen kopen, huizen huren via internet. Einde makelaars en alle andere tussenpersonen. Collectieve, op coöperatieve basis gestoelde verzekeringen gaan we ook meer zien. Vliegen? De denigrerend genoemde low-cost airlines hebben al een marktaandeel van meer dan 25% van de Europese markt. Het Nederlandse TNT post moet eigenlijk wel 50% van de bestaande banen, zo’n 11.000, nog wegsaneren, maar kiest voor de kaasschaaf methode. Het zal uiteindelijk alleen maar uitstel van executie betekenen. De lijst van bedrijven die gaan verdwijnen is eindeloos.

Kortom, er is geen branche te bedenken, die geen last gaat krijgen van de nieuwe, op internet gebaseerde, zwaar marktverstorende bedrijfsconcepten. Die traditionele organisaties maken op de korte termijn natuurlijk nog steeds producten en diensten. Die leveren ze vooral aan andere traditionele organisaties. Maar feitelijk hebben ze geen toegevoegde waarde en ze realiseren zich dat niet of weigeren dat in te zien. Ze opereren in het land van de levende doden. Die Zombie-economie, weet u nog?

Nederland een Slaapland.

Trendwatcher Bakas noemt ons land in 2006 al waarschuwend “een slaapland”. “Nederland is een aanstaand slaapland. Dan ben je nog niet echt arm, maar wel aan het verarmen”, zo stelt Bakas. “Weinig ambitie, een stabiel politiek klimaat en niet innovatief.”

Zelf doen. Iedereen meedoen! Global Citizenship

We moeten het heft maar in eigen handen nemen. Maar let op, we kunnen niet meer volstaan met te zeggen dit is goed voor mij, voor ons, voor mijn land. Meer en meer bewegen we naar een global society die mogelijkheden biedt om met elkaar verantwoordelijkheid te nemen voor onszelf en onze keuzes en de invloed daarvan op anderen, onze omgeving.

Daarover de volgende week meer, als opstapje naar de nieuwe "interdepente economie"!

Latest change by: Ronald van den Hoff on 13-11-2009 17:02

Replies ()Replies RSS

Chantal Klaver - Friday 13 November 2009 - 16:55De kracht van verbindingen leggen, dwars door diverse culturen heen, zou nu zomaar je kracht kunnen zijn. In slaapland Nederland blijf je de gevestigde orde zien vechten om te behouden wat ze hebben, in plaats van te streven naar een ambitieus doel. Initiatieven als die van Geert Wilders krijgen dan een kans. Logisch, maar zonde als je het mij vraagt. Want de eeuwenoude tollerantie en het vermogen om bruggen te creeren verdwijnt hiermee als sneeuw voor de zon.
Ronald van den Hoff - Friday 13 November 2009 - 17:08@Chantal: daar ligt dus een uitdaging voor ZP'ers, Nieuwe Leiders en andere mensen die vinden dat het anders moet/kan....
Ik betwijffel echt of we zelfs zomaar dat slaapland worden, oplossingen binnen de bestaande orde mislukken gewoon. Misschien moeten we wel eerst door een periode "Wilders" heen om echt pas te gaan beseffen dat zoiets geen zoden aan de dijk zet en dat het nog anders moet, buiten de gevestigde orde om...
Laura ten Hoedt - Friday 13 November 2009 - 19:03@Ronald ik denk dat je daar een punt hebt, dat we eerst door een periode "Wilders-denken" heen moeten, voor het grote publiek beseft dat het écht anders moet (en zal gaan).
Er zijn altijd de koplopers, zoals jij en andere mensen hier op Mindz, die beseffen dat het scenario dat je beschrijft maar al te waarheid is en wordt. En er zijn de nakomertjes, die het pas zullen snappen als het er is (en dan nog roepen dat het "vroeger" beter was)..
THYRAXX - Friday 13 November 2009 - 20:03Zelfs onder de ZZP'ers van het zogenomede "nieuwe orde", zijn er vele die nog dat conservatieve gedachte en gewoontes hebben waarvan je duidelijk al ziet dat ze niet met de tijd willen meegaan omdat het niet op het moment in hun voordeel en belang is om dat te doen.
Ze houden zich noch steeds vast aan oude waardes en volgen de gevestigde orde als een stelletje puppies.

Ghandi, Martin Luther King, Moeder Theresia, zijn allemaal mensen die eenlingen waren, die anders dachten en anders deden, intussen zijn ze er niet meer, waren ook eenlingen die de maatschappij duidelijk maakten dat het anders moet en anders kan. Sommige van hen moesten het zelf met de dood bekopen om hun boodschap duidelijk te maken. Zelfs verraden door hun eigen mensen of zelfs eigen familie.
Omdat jaloezie om de controle van macht en hebberigheid meer kracht heeft dan de waarheid onder ogen te zien.
En in plaats van over te roepen namen ze acties en de verantwoording in eigen handen om de mensen duidelijk te maken dat het anders moet.

Dus wat voor mij duidelijk is en dat doet Wilders ook, is de boodschap naar buiten krijgen en de mensen van zijn visies op de hoogte brengen, of het nou geloofwaardig is of niet.
Hij roept en wij luisteren.
Hij gebruikt alle vormen van media om de boodschap naar buiten te krijgen en het lukt aardig goed.
Je valt tegenwoordig pas op als je aandacht trekt door op televisie te komen of jezelf hoorbaar te maken op de radio.
Of het nog positief is of negatief, hij krijgt zijn bericht over naar de gewone man.
Chantal Klaver - Saturday 14 November 2009 - 13:45Ja, WIlders weet inderdaad zijn boodschap over te brengen @Thyraxx.
En inderdaad denk ik dat een periode Wilders de ogen opent en mensen daarna wel open zullen staan.
Het zal een mooie worden, vooruitstrevende eenlingen (er zijn er toch een paar van in NL en vooral binnen de Mindz community) ondersteunen Wilders...
Om Nederland sneller in puin te helpen, zodat we echt aan een toekomst kunnen bouwen.
Hans Berends - Saturday 14 November 2009 - 20:12Waarom zou ik steun aan Wilders geven, die zelf ook binnen het oude politieke systeem functioneert? Waarom geen politiek3.0, een 3.0partij van jou en mij, die niet eerst anderen laat slopen? Maar gewoon zelf verder bouwt. Niet alleen aan economie, maar ook aan de rest van de maatschappij? Waarom zou een community iemand anders nodig hebben om iets in en met het haagse gedaan te krijgen? Waarom beginnen we daar zelf niet aan? Op lokaal niveau doe ik al 12 jaar mee met Stadspartij Leefbaar Utrecht. Da's echt niet altijd feest, en meestal hard werken. Maar ik weet dat een kwart van de nederlanders in 2006 bij de gemeenteraadsverkiezingen niet meer op een landelijke partij stemde. Maar lokaal stemde in zijn of haar stemlokaal! Voor de laatste waterschapsverkiezingen van de Stichtse Rijnlanden hebben we een samenwerkingsverband van lokale partijen opgezet. Resultaat: direct 2 zetels. Een actieve community moet dit ook op landelijk niveau kunnen. Zie Zweden met de Piratenpartij voor de EUverkiezingen.
Latest change by: Hans Berends on 14-11-2009 19:51
Ronald van den Hoff - Sunday 15 November 2009 - 12:50@Hans. Goed betoog, de vraag is echter of je door je als partij te manifesteren weer met de gevestigde orde systemen meedoet en ze dus erkent. Als je iets wilt veranderen en je wilt dat de gevestigde orde systemen zich aanpassen en zelfs verdwijnen moet je ze negeren.

Dat dilemma heb ik ook altijd gehad binnen bijvoorbeeld Koninklijk Horeca Nederlans: daar zijn we van mening dat de KvK kan verdwijnen en vervolgens eisen we wel "horeca" zetels op...We onderhandelen over de CAO met een vakbond, die een organisatiegraagd heeft in de horeca sector van nog geen 3%. Die praten dus eigenlijk namens niemand. Toch onderhandelen we met ze omdat, zo is dan het antwoord van ons KHN bestuur:"je moet toch met iemand praten".
Het mooie initiatief van mevrouw Mi Lei Vos met de internetvakbond is door haar vakkundig samen met de PvdA gekilled,  doordat deze mevrouw zich heeft laten opnemen in de PvdA gelederen...

VRAAG aan allen: wat denken jullie? Meedoen of gewoon negeren en een eigen weg vinden? Of een internetpartij oid oprichten?
Laura ten Hoedt - Sunday 15 November 2009 - 17:24@Ronald: zoals je zelf aangeeft, zou het oprichten van een (politieke) partij in feite meegaan in het systeem zijn. Sommigen zeggen dat je een systeem alleen van binnenuit kunt veranderen. Ik denk van niet.
Ik denk dat zeker nu, met alle huidige middelen om je stem te verheffen en een collectief te organiseren zonder 'organisatie', het juist belangrijk is, om te laten zien dat er een ander systeem mogelijk is. Zoals jij het zelf vaak hebt over crowdsurfing, crowdsourcing en crowdfunding. Het zou zonde zijn om ook deze bewegingen alsnog te gaan organiseren volgens het oude systeem/idee.
"Gewoon negeren" is niet direct een term die ik zou gebruiken, aangezien sommige besluiten van overheids- etc-instanties/organen te ingrijpend zijn, maar een 'vrij' tegengeluid (en tegenactie) laten horen is van wezenlijk belang. En ik denk dat veel mensen die zich daarbij thuis voelen, elkaar al heel goed weten te vinden. Via nieuwe wegen. En dat zal alleen maar meer worden. Laat het ontstaan. Wie weet dat het dan veel groter wordt dan iemand van te voren ooit had kunnen 'organiseren'.
Hans Berends - Monday 16 November 2009 - 10:20@Laura en Ronald. Veranderen van binnenuit is een helse klus. In ieder geval als ik naar de politieke ervaringen in Utrecht kijk. Tegelijkertijd weet ik dat een deel van de ambtenaren eigenlijk, net als jij en ik, willen dat het allemaal wat eerlijker, opener, efficienter zou gaan. Regelgeving, van lokaal t/m Brussel, lijkt ons vaak tegen te houden. En vormt voor velen ook een soort van zekerheid, risico-reductie. Daarom zal negeren niet werken. Je kunt niet met je rug naar de huidige maatschappij staan. Of dat een "oude" politieke partij zou kunnen zijn is inderdaad de vraag. Vereniging Behoud IJsselmeer, ANWB, GreenPeace, zijn maar zo 3 voorbeelden die veel mensen kennen. En op hun verschillende niveaus uitstekend werk hebben verricht. En soms ook niet, natuurlijk.
Ageeth Veenemans - Monday 16 November 2009 - 11:04

'Gewoon' een nieuwe beweging ernaast zetten. Daarbij hoef je de oude partijen niet te negeren (heb respect voor andermans goedbedoelde inspanningen), maar richt je gewoon op het laten zien: hoe wel! Deze beweging laten groeien. De tijd is rijp voor een verbindend initiatief. Net als Partij voor Mens en Spirit doet. Maar dan gebruik makend van e-participatie.

Daar is wel een nieuwe, dienstbare leider voor nodig met politieke ambities en voldoende inzicht in social media, die dit gaat trekken.
 

Latest change by: Ageeth Veenemans on 16-11-2009 10:08
Hans Berends - Monday 16 November 2009 - 18:48@Ageeth, ernaast heeft ook mijn voorkeur. Maar een nieuwe dienstbare leider etc klinkt mij te voorwaardelijk in de oren. "Doen" is bij mij iets anders dan randvoorwaarden stellen. Ik zou bijvoorbeeld ook uitstekend uit de voeten kunnen met een prettig samenwerkend collectief. Zeker als veel via social media gaat, is dat inspirerend leiderschap van 1 persoon mogelijk niet een noodzakelijke voorwaarde? En misschien wel een remmende factor af en toe?
Vandaag hebben we in Utrecht een voorstel ingediend om gebruik te gaan maken van de website petities.nl , ook voor de utrechtse "burgerinitiatieven" en "referenda". Als we het over e-participatie hebben wordt het misschien wel eens tijd om als groep dit soort initiatieven aan alle nederlandse gemeenten/lokale afdelingen en lokale partijen voor te stellen? Gewoon als vingeroefening?
Latest change by: Hans Berends on 16-11-2009 17:49
Ronald van den Hoff - Monday 16 November 2009 - 19:07@Hans: je bedoelt een soort kant-en-klaar pakket, met een aantal oplossingen die iedereen gemakkelijk kan toepassen? als je dat bedoelt is dat wel een goed idee..
Ageeth Veenemans - Monday 16 November 2009 - 22:14@Hans Wat ik eigenlijk bedoelde is dat er naast de tools ook leiders nodig zijn die begrijpen hoe ze deze tools kunnen gaan inzetten, hiervoor een strategie bepalen en deze strategie ook daadwerkelijk gaan uitvoeren (doen) met als doel om via de politiek te werken aan een mooiere samenleving. Als je bijv. kijkt hoe politici o.h.a. nu twitter gebruiken (en dat zijn denk ik de politieke koplopers op internet), hoe goed bedoeld ook, dan is het veelal éénrichtingsverkeer. En juist daarin is m.i. een omslag nodig? Ik fantaseer daarom over een (mag ook meer!) krachtige, dienende, verbindende, integere, transparante leider met lef en politieke ambitie die vanuit een visie een nieuwe beweging in gang zet, waarbij e-participatie een cruciale rol speelt. Die indien nodig, na goed geluisterd te hebben, knopen doorhakt om verder te komen. Dan zou in mijn fantasie de vernieuwing best eens snel kunnen gaan...Onlangs overigens nog mooie voorbeelden gezien van eparticipatie op social strategy talk, niet geïnitieerd vanuit de politiek maar wel via (poging tot -AI Amsterdam-) samenwerken met de politiek.Latest change by: Ageeth Veenemans on 17-11-2009 06:39
Hans Berends - Tuesday 17 November 2009 - 09:10@ronald, @ageeth,  ik heb wel wat voorbeelden verzameld het laatste halfjaar. want ik merk dat ik veel "internetters" mis op bijeenkomsten/debatten binnen het utrechtse.  De e-participatie vanuit de overheid mist wat mij betreft de flexibiliteit die we zouden willen. Is nog teveel formulier- en bureaucratie-gericht. Geen debat maar een-richtingsverkeer. Maar juist die "internetters", zoals m'n neefje die geen krant leest maar alles van internet haalt, zou ik weer bij de politieke besluitvorming en aansturing willen betrekken. Want zij lopen inderdaad veel verder vooruit als de "oude politiek".
Ik zet vanavond een en ander wel op een rij, want vandaag zit ik verder vast met ander werkzaamheden, en geen pc bij de hand (hoe is het mogelijk...)
Ben Koot - Tuesday 17 November 2009 - 12:48Over de gedachte dat PVV  een traditionele partij is, lijkt me niet, je kunt tenslotte geen lid worden van de partij ;-)

Ben

Hans Berends - Tuesday 17 November 2009 - 20:33@ben: traditioneel? Fractiekantoor enzovoort in Den Haag, de norm voor MauricedeHond voor alle peilingen, gebruikt alle traditionele politiek om in de krant te komen, pers vindt opeens dat wilders met 2e kamerdelegatie naar turkije gaat. Terwijl het andersom is: 2e kamerdelegatie gaat, en wilders gaat als plaatsvervangend lid mee. Lidmaatschap vind ik minder belangrijk, met excuses aan Herman van Veen. Alle andere partijen hebben bij elkaar ook zo weinig leden, dat het schandalig is dat we dat -100.000 stel mensen laten bepalen hoe programma's en dus kabinetten eruitzien. Nee, ik denk dat het hele xxxx behoorlijk geïnstitutionaliseerd is. Daarom ben ik ook altijd weer zo blij dat toch een kwart van bewust stemmend Nederland bij de gemeenteraadsverkiezingen op een eigen lokale partij stemt. bij elkaar toch de grootste groep. Zelfs het CDA is kleiner..... . ;)  Da's voor mij de belangrijke kloof tussen burger en politiek.
Latest change by: Hans Berends on 17-11-2009 19:34
Ronald van den Hoff - Tuesday 17 November 2009 - 20:38@Hans: hoeveel leden hebben de politieke partijen eigenlijk? de landelijke dan... Weet je ook toevallig hoeveel nederlandse stemgerechtigd zijn?
Hans Berends - Tuesday 17 November 2009 - 20:57@ronald, aantal uit m'n hoofd rond de 80K, maar ik heb de gegevens op het stadhuis liggen. En eerlijk gezegd twijfel ik nu een klein beetje of het nu alleen de grote partijen zijn, of allemaal bij elkaar. Morgen kan en zal ik het onderbouwen. Morgenochtend maak ik daar ook een lijstje voor je met links naar een aantal e-participatie ontwikkelingen van de overheid en aanpalende organisaties. Ik ben enkele keren bij bijeenkomsten geweest. Maar daar waren bijna alleen ambtenaren, en een enkele politicus, vaak lokaal. De gebruiker, de burger, schittert door afwezigheid bij dit soort betaalde bijeenkomsten (Jaarbeurs Media plaza alle zalen, een hele dag, bijvoorbeeld...). Overigens ook wel bij jou, Meeting Plaza Utrecht. Dacht dat ik de gegevens hier thuis ook had, maar kennelijk probeer ik thuis toch nog een beetje te scheiden van politiek, als het geen mailverkeer, weblogs, telefoon, laatste concept verkiezingsprogramma, etc is.
Ronald van den Hoff - Tuesday 17 November 2009 - 21:06@hans. dank je , ben benieuwd.
wat partijen vaak vergeten is dat je een dialoog moet aangaan, maar ook dat mensen je moeten vertrouwen. de politiek heeft de gemiddelde burger gewoon niets te bieden (tot nu toe) dus waarom zou die burger zich de moeite getroosten in gesprek te gaan.
kijk, zelf doe je het nu goed: je zoekt de dialoog op op plekken waar je stakeholders zitten, ze (wij dus eigenlijk)  leren je kennen en praten wel met je....dat is stap 1...
Latest change by: Ronald van den Hoff on 17-11-2009 20:06
Hans Berends - Tuesday 17 November 2009 - 21:34@ronald, onze website www.stadspartijleefbaarutrecht is behoorlijk actief. Maar inderdaad volstrekt 1richtingverkeer. Ik moet soms mensen vragen of ze er alsjeblieft een reactie op willen zetten. 't Aardige is dat we nu ook te volgen zijn op www.volgdeverkiezingen.nl . En we hebben Kees Romkes gevraagd voor ons een functionaliteit te maken waarbij we zonder plak en knipwerk elk bericht doorzetten op Hyves, Facebook, Twitter, NUjij enzovoort. Als ik op de VPPG moet wachten, duurt het nog tot de verkiezingen van 2014. Mijn straatinterviews werken wel, maar leveren natuurlijk veel te weinig echte kontakten op. Wel realiseer ik me dat, net als bij het kleine %reageerders op internet, de meeste mensen niets van zich laten horen, en 1x per 4 jaar stemmen. Tot morgen!
Latest change by: Hans Berends on 17-11-2009 20:35
Hans Berends - Wednesday 18 November 2009 - 10:40@ronald, een kantenklaar pakket is er niet op e-participatie-gebied. Wel zijn er met overheidsinzet enkele initiatieven van start gegaan en/of worden bestaande inititatieven ondersteund. Een kort lijstje, niet uitputtend:
Burgerblog, een al weer afgesloten project
Burgerlink, met een opsomming, en achtergronden van burgerservicecode, kwaliteitshandvesten, burgertevredenheid, en eparticipatie. Daar staat ook een proef over webantenne, een instrument dat zoekt naar discussiesites, weblogs, et cetera, over bepaalde onderwerpen. Met de gevonden informatie kunnen beleidsmedewerkers ontwikkelingen in de samenleving volgen.
e-participatie een onafhankelijk en particulier initiatief, maar ook nog sterk in ontwikkeling zo te zien.
petities.nl waar iedereen een petitie kan starten. Overheden kunne eraan meewerken door een petitieloket te openen. Een formeel emailadres waar deze digitale petities kunnen worden ingediend. Voor Utrecht hebben we dit nu voorgesteld.
Het nieuwe stemmenopgericht door jongeren van diverse politieke partijen
wat stemt mijn raad waar je het stemgedrag van je gemeente kunt terugvinden. Almere en Groningen maken er al gebruik van. Voor Utrecht wil ik dit volgende week ook gaan voorstellen.
wij waarderen waar burgers diensten met een maatschappelijk belang kunnen waarderen...
buurtlink  misschien een buitenbeentje, maar wel met een geografische insteek, iets wat ik bij veel andere sites mis.
volgdeverkiezingen die ookk een geografische insteek heeft, aardig initiatief dat zo te zien door dezelfde organisatie wordt gesteund als eparticipatie.nl
Ik ben ooit een proefsite tegengekomen die buurtinitiatieven verzamelde, maar kan die momenteel niet meer terugvinden op het web. Mogelijk weer gestopt.
tot zover m'n lijstje.

Hans Berends - Wednesday 18 November 2009 - 10:49en dan vergeet ik nog politiekonline, die wat mij betreft er meer van begrijpt dan enkele initiatieven van het ministerie van binnenlandse zaken?
Ik merk overigens dat het utrechtse netwerk hier op het stadhuis mij niet toe staat nog te editen in net geposte berichten. zucht.
Hans Berends - Wednesday 18 November 2009 - 13:09@ronald, m'n collega wijst me erop dat ik nog een andere link vergeten ben. In actie met burgers, onderdeel van het Actieprogramma Lokaal Bestuur. Maar het blijft mager, alles hier gaat uit van de overheid, het is vooral "over" de burger.
LunaXme - Friday 20 November 2009 - 10:00Tijd voor Politeia. De kunst van het maximaal harmonisch organiseren van de samenleving. Tegenovergestelde is Idotes, egoisme.

We hebben Nieuw-Nederland opgericht, nieuwe politieke partij. Mede met als doel het politiek bestel as we know it ten einde te brengen. Fundamentele verandering.

Meer weten? Kom 28 november naar Amersfoort, of zie:
www.nieuw-nederland.nu

It's coming, coming!
MuziekPolitiek, Maankennis,
Iwanjka

www.lunaxme.org
Ronald van den Hoff - Friday 20 November 2009 - 11:09@LunaXme:
mooi initiatief, maar de vraag was: ga je meedoen en proberen de gevestigde orde te veranderen of ga je er juist omheen?
Michael - Friday 20 November 2009 - 17:37Ik ben van mening dat je de gevestigde orde niet van binnenuit moet veranderen, want je probeert daarmee een oud onbewoonbaar gebouw te renoveren wat veel geld, inspanning kost met tevens het gevaar van instorting. Gewoon naast dat oude gebouw een nieuwe neerzetten. Je kunt dan met een nieuw fundament gaan bouwen en laten voldoen aan de eisen voor de langere termijn. Mettertijd zal het oude gebouw totaal worden afgebroken omdat het geen toegevoegde waarde meer heeft.
Nieuwe leiders hebben we ook niet nodig, maar meer een erkenning van ons eigen leiderschap. Dit betekend ook een grotere verantwoording die we vanuit overtuiging op onze schouders nemen i.p.v. opgelegd door een overheid of ander instituut.
Felix Lepoutre - Monday 23 November 2009 - 14:53@hans, wellicht ben je op zoek naar nvolve van dijksman.com. Ze zijn daar een kant en klaar pakket aan het ontwikkelen waarin alle verschillende sociale media worden geaggegreerd. Gericht op EU niveau eparticipatie, maar ook al toegepast op lokaal niveau.
Felix Lepoutre - Monday 23 November 2009 - 16:30@hans, ik kom tevens jullie VPPG plaza tegen, met dank aan Ronald. Is dit niet wellicht juist precies waar iedereen naar op zoek is? Informatie uit verschillende omgevingen direct aggregeren, om zo discussies op verschillende platformen te centraliseren? Met de verschillende mogelijkheden die het platform biedt zou je ook met bijvoorbeeld een poll functie grote aantallen meningen kunnen ontvangen. Ik volg de wens tot een socialer platform, maar ben benieuwd waar je in feite naar op zoek bent?
Hans Berends - Monday 23 November 2009 - 17:07@felix, ziet er wel goed uit, nvolve. Prijzen zijn voor ons als Stadspartij Leefbaar Utrecht natuurlijk volstrekt onbetaalbaar. Ik laat dat graag over aan anderen. De discussie ontstond eigenlijk rond RonaldÅ› thema van verandering, en mijn uitgangspunt dat je dat niet aan anderen over moet laten, maar uiteindelijk zelf moet oppakken. Ook als het politiek betreft. Ik zou willen dat de VPPG wat meer deed op internet, maar dat lijkt tot op heden een slapende aangelegenheid. Voor mijzelf is Utrecht nog even wat belangrijker, op het moment.
Latest change by: Hans Berends on 23-11-2009 16:08
Marco Raaphorst - Thursday 26 November 2009 - 09:18En ook zeker buiten Nederland denken. Echt globaal. Onze uurtarieven zijn veel hoger dan veel andere landen. Die nemen straks dat werk over. Daar moet je je nu al van bewust zijn/worden.
Anouschka Scholten - Friday 27 November 2009 - 17:57@Ronald en anderen. Ronald zegt: "Kortom, er is geen branche te bedenken, die geen last gaat krijgen van de nieuwe, op internet gebaseerde, zwaar marktverstorende bedrijfsconcepten."
Deze stelling gaat ook op voor de politiek, politiek vernieuwende initiatieven zijn er echter nog karig of hebben onvoldoende slagkracht, helemaal op landelijk niveau gebeurt er weinig zo lijkt het.

Ik ben kortgeleden in contact gekomen met <a href "http://nl.linkedin.com/in/sharmilaangoelal">Sharmila Angoelal </a>die initiatiefneemster is van 'De Verbinding1012'. Een pril initiatief, geheel gericht op co-creatie en geen nieuwe verticale zuil maar een horizontale verbindingspartij als basis onder de bestaande partijen. Misschien zelfs geen partij, meer een beweging?

Een politiek initiatief initiatief waar ik eindelijk warm van word , hier wil ik me wel aan verbinden. De internetfactor zal ik daar dan ook zeker inbrengen.

Ronald van den Hoff - Friday 27 November 2009 - 18:02Voor de goede orde hier de juiste link van Anouschka:
Sharmila Angoelal
Latest change by: Ronald van den Hoff on 27-11-2009 17:15
Anouschka Scholten - Friday 27 November 2009 - 18:04Dank je Ronald, ik probeerde nog te editen, maar Firefox of Minz.nl liep vast. Het is overigens Sharmila Angoelal.

Ronald van den Hoff - Friday 27 November 2009 - 18:15@Anouschka: :-))
Chantal Klaver - Monday 07 December 2009 - 08:06Gisteren een ander idee opgedaan om mogelijk een verandering teweeg te brengen. Je kunt ook een "Blanco" stem uitbrengen.

Bron Wikipedia:
Bij verkiezingen wordt een blanco stem vaak als een duidelijker protest gezien dan onthouding van stemmen. Wanneer iemand zich onthoudt van stemmen is dat vaak omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is in politiek, terwijl mensen die blanco stemmen dat juist wel zijn.

De blancostem is niet voor of tegen het voorstel zelf, maar geeft aan dat de indiener van de blancostem het niet eens is met de stemprocedure. Redenen voor het geven van een blanco stem kunnen heel divers zijn. Enkele voorbeelden:

* Het voorstel is voor meerdere uitleg vatbaar en moet daarom herzien worden
* De stemprocedure is onduidelijk verlopen
* De indieners van het voorstel hebben de toehoorders onduidelijk of onvolledig voorgelicht
* Men is het er überhaupt niet eens dat er gestemd moet worden. Dit kan gaan om tegenstand tegen een specifieke reden van stemmen (bijvoorbeeld een referendum), omdat men het oneens in met gekozen methodes om de verkiezingen te houden (bijvoorbeeld stemcomputer, meerderheidsstelsel), of om afkeer van het democratische stelsel in het algemeen.
* Men is het eens met geen van de voorgelegde keuzes.

Bij het tellen van de stemmen telt de blancostem als een tegenstem*. De indieners van blancostemmen zijn echter niet noodzakelijk tegen het voorstel. Wanneer een voorstel wordt afgewezen op grond van een overvloed aan blancostemmen, kan dit betekenen dat het voorstel bij een latere stemronde wél een kans van slagen heeft.


Als we alle mensen die zich nu onthouden van stemmen naar de stembus krijgen om blanco te stemmen, dan is dit een heel duidelijk teken dat er iets mis is. Wellicht dat daarmee ook ruimte wordt geboden voor iets anders, in plaats van de gevestigde politieke orde.

Ondanks een aantal persoonlijke initiatieven, zie ik de partijen niet meegaan. @Hans Hartstikke goed wat jij doet. Maar de discussie aangaan lijkt echt nog persoonlijk bij jou vandaan te komen en nog niet gedragen te worden met jouw partij.

Iwanjka LunaXme - Monday 07 December 2009 - 09:08Chantal, en anderen,

Ook politiek is er een andere weg... zie:

www.nieuw-nederland.nu

Als er hier mensen zijn die kunnen en willen helpen hun talent in te zetten voor de verandering... vervolmaken van het concept en de campagne... ik hoor graag van je! Kunnen een keer koffie doen rond 14h in Coffee Connection Amersfoort, daar ben ik regulier rond die tijd... MuziekPolitiek... Politeia...

Hopelijk to ziens... we gaan een Verbond van Nieuw Nederland vormen van alles en iedereen die wil meedoen. De Geallieerden.

Strijdbare groet,
Iwanjka, Bestuurder nn
nn_nu
Hans Berends - Monday 07 December 2009 - 10:32@Chantal, blanco stemmen is een manier om aan te geven dat je problemen hebt met een procedure, of een voorstel. Maar je doet vanzelf wel mee in de bestaande stemprocedure. en telt dus mee in het opkomstpercentage, etc. Het utrechtse burgemeestersreferendum bijvoorbeeld kende veel thuisblijvers en dat vind ik eerlijk gezegd een duidelijker signaal dan blancostemmers. De gemeente Utrecht telde blancostemmers echter mee als voorstemmers!  Op landelijk niveau vind ik het ook niet goed uitwerken, in de praktijk. Want de partijen die op de lijst staan, zijn vooral blij met de stemmers op hen. En trekken zich dus in de praktijk weinig aan van blancostemmers, voor zover ik weet.
Overigens heb je gelijk met je opmerking dat de discussie over deze richting van politiek bedrijven bij mij persoonlijk zit, en niet vanuit de stadspartij komt. Wat dat aangaat is Stadspartij Leefbaar Utrecht beslist niet vernieuwender dan een andere partij. Maar ja, van wachten op een ander word ik altijd wat ongedurig. Vandaar...
Chantal Klaver - Monday 07 December 2009 - 11:19Ik vraag me toch zeer af hoe dat juridisch te verantwoorden is om blanco stemmers automatisch toch mee te laten tellen. Als het goed door de media wordt opgepakt, zou je een statement kunnen maken.

En alle veranderingen beginnen met mensen en niet met bestaande instellingen. Dus ga vooral door
Hans Berends - Monday 07 December 2009 - 12:33@Chantal, het betrof een persbericht van het College. En de communicatieadviseurs worden aangestuurd door de burgemeester, dus is het utrechtse nieuws soms erg rooskleurig volgens een aantal mensen. Jouw opmerking dat het vooral mijn mening is is deze discussies leidde er vanmoren toe dat ik nu ook een mindzblog als Stadspartij Leefbaar Utrecht ben begonnen.
Cees Hoogendijk - Sunday 24 January 2010 - 15:50@Ronald. Je vroeg mij naar alternatieven voor je boektitel. Dit leek mij de plek om ze te poneren. Hierbij een poging. Achteraf bedacht ik dat DOE DISRUPTIEF ook nog DURF DISRUPTIEF zou kunnen zijn.

Ronald van den Hoff - Sunday 24 January 2010 - 16:59@Cees: tks!!
Hans Berends - Sunday 24 January 2010 - 20:29@CeesHoogendijk de eerste de beste, wat mij betreft.....
Latest change by: Hans Berends on 24-01-2010 19:30
Ronald van den Hoff - Sunday 24 January 2010 - 20:33@Hans, ik ga de titels binnenkort breed outsourcen, maar je reactie staat genoteerd!

Reply on this article

Your e-mail address won't be published with the reply. It's only being used for registration purposes
I have a MINDZ account
I don't have a MINDZ accountName:E-mailaddressWebsite:Type the 5 characters
Reply:

Subscribe

Weblog RSSSubscribe now! on this weblog via RSS and always keep in touch! How does RSS work?I want to subscribe via e-mail

Hot topics

=increased
=decreased
=new
=unchanged

Latest Comments

My Comments

Most read

Welke blogs zijn deze maand het meest gelezen?
Krachtbron van een lerende organisatie: top-boek!
Wednesday 03 March 2010 - 14:03 - 566 keer gelezen
Grijze haren...
Thursday 18 February 2010 - 18:52 - 386 keer gelezen
Allemaal winnaars: losers!
Friday 05 March 2010 - 12:51 - 379 keer gelezen
Allemaal losers of toch winnaars?
Saturday 13 March 2010 - 09:59 - 375 keer gelezen

Highest rating

Which weblog articles have the highest rating this month?

Creative Commons

Creative Commons LicenseOn this work a Creative Commons License applies.
Uitgelicht door MINDZ