René Aarsman

Organisatieverandering - Formele macht: Macht Over

René Aarsman - Monday 13 September 2010 - 13:26 - 319 x read
Binnen iedere organisatie is een formele machtsstructuur, de officiële macht, opgesteld. Deze structuur is in een organigram gevat, over het algemeen een pyramidevorm, waarin de directie de top van de pyramide bezet, en de uitvoerende afdelingen met hun leidinggevenden de basis van de pyramide vormen.

Deze formele macht is duidelijk omlijnd, beschreven in functieprofielen en bijbehorende verantwoordelijkheden, en gecommuniceerd naar iedereen binnen (en buiten) de organisatie. De pyramidale structuur maakt duidelijk dat qua machtsbasis de operationele afdelingen onderaan staan, en het centrum van de macht bij de personen in de top van de pyramide ligt. Het beeld dat tegelijkertijd wordt gegeven is dat de top van de pyramide belangrijker is dan de basis, puur door de visuele impact van het pyramidale organigram.

Het organigram zegt verder niets over hoe de officieuze machtsverhoudingen liggen, of over hoe de macht binnen de organisatie wordt gebruikt en ingezet.

Hoe de macht binnen een organisatie wordt ingezet is een zeer belangrijke keuze, met verstrekkende gevolgen. In klassieke organisaties werd de pyramidale vorm van de machtsstructuur letterlijk genomen: middenkader ligt boven operatie, en heeft hier dus macht over. Bij Macht Over is de manager de baas, weet het het beste, en kan de medewerkers in principe voorschrijven hoe ze moeten denken.

Kenmerken van Macht Over zijn onder andere:

* De directie is sitting and reigning at the top

* Een top-down benadering binnen de bedrijfsvoering

* Een focus op eenzijdig handelen en communicatie vanuit het hoger management, waarbij ‘ze’ de veranderingen tussen de oren moeten krijgen, en zo niet dat ‘ze’ niet mee willen, etcetera

Het gevolg van deze Macht Over is dat de lagere regionen binnen de organisatie in de weerstand schieten. Hoe overtuigend en fraai de denkbeelden van het hoger management ook zijn geformuleerd, de medewerkers reageren op de relationele kant van de boodschap, namelijk een leidinggevende die vertelt hoe ze moeten werken en denken. Zoals gezegd is de reactie van de medewerkers weerstand.

In eerdere blogs is al beschreven waar het toe kan leiden als deze weerstand lang blijft bestaan. Bij een eerste kennismaking met de Macht Over houding van het management zullen de medewerkers hun weerstand uiten, actief door er over in gesprek te gaan, passief door te weigeren de denkbeelden van de leiding te accepteren. Erger wordt het wanneer de medewerkers een show op gaan voeren waarbij ze het gewenste gedrag laten zien, maar ondertussen hun eigen beslissingen nemen en de denkbeelden van het management negeren: de geboorte van een As-if organisatie. (zie blog Organisatieverandering – As if…)

Tegenover het Macht Overprincipe staat een radicaal andere benadering van gebruik en inzet van macht, namelijk Macht Aan. Bij Macht Aan draait het om de samenwerking en dialoog tussen de verschillende lagen van de organisatie. Maar daarover in een volgend blog meer.

(wordt vervolgd…)

Comments

Cees Hoogendijk
Cees Hoogendijk -  (2010-09-13 14:57)
Beste René,

Wat je zegt/schrijft mag misschien van een bepaalde realiteit getuigen, maar kent ook een aantal addertjes.
Door namelijk (vaker) te zeggen dat er zoiets bestaat als de piramidale macht in een organisatie, versterk je daarmee het beeld. Dat is ook machtsuitoefening. En iets zegt mij dat dat niet jouw bedoeling is.

Als je Foucault leest (o.a. de geboorte van een gevangenis), dan zul je ervaren dat macht iets veel subtielers is. En dat constructen als "Macht voor" en "Macht aan" eigenlijk niet helemaal kloppen. Veeleer is er continu sprake van een dynamische, interactieve machtsverhouding, waarbij beide partijen (bewust of onbewust) ongeveer evenveel verantwoordelijkheid dragen voor die verhouding.

Als je Gerard Endenburg leest - de man van de sociocratische besluitvorming - dan lees je zijn advies over wat te doen met (over)macht, namelijk: ontkennen. Ieder mens is in staat om macht te ontkennen. (En da's wat anders dan toekennen of toe-eigenen...)

Mauk Mulder met zijn Logica van de Macht erkent het bestaan van de machtverhouding, en geeft (overigens net als Foucault) aan dat macht ook zijn goede kanten heeft. En laat Mauk nu de inleider zijn van mijn boek Kracht zonder Macht, waarin ik de Verticale Dialoog propageer... Zie www.krachtzondermacht.nl (een Mindz-plaza natuurlijk).

Dit alles vanuit de overweging dat het onderwerp dat jij aanroert, veel meer nuances waardig is dan de beperkte blogomvang doorgaans toestaat. Laat hopelijk velen mijn reactie steunen en/of weerspreken. dan pas hebben we het discours wat nodig is om... te veranderen.

Waarmee ik tenslotte kom op mijn stellige overtuiging dat het begrip Change Management als een regelrechte contradictio in terminis beschouwd dient te worden!
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2010-09-13 17:39)
 Hahaha @Cees geweldig hoe de schrijvers uiteindelijk  eindigen bij MAuk en natuurlijk krachtzondermacht. Helemaal eens aan macht zitten onwaarschijnlijk veel kanten en nuances. Er is macht zonder macht, de macht van het onderbewuste vanuit onze vroege leerervaringen die we later maar weer moeten zien kwijt te raken. En wellicht het gunnen van macht. Of zou ik moeten zeggen positie, waarvan uit dan weer macht....
Ach 1 van de eerste zaken die ik leerde in theorie maar ook in praktijk is het uithollen van macht. Maar goed wat is macht is een machtig mooie discussie waard;-)

Overigens mooi blog dat oproept tot dit discours. Overigens 2 Change management....je weet hoe ik over management denk...laat staan over changemanagement;-)

Cees Hoogendijk
Cees Hoogendijk -  (2010-09-13 18:23)
Suivant!
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2010-09-13 18:25)
 ;-) ;-)
René Aarsman
René Aarsman -  (2010-09-14 08:58)
Beste Cees,

Dank voor je reactie. Het onderwerp organisatieverandering behoeft veel discussie, dus laat dit een begin zijn. Allen: reageert!

Als met alle theorieën: het zijn en blijven theorieën. Het zijn vereenvoudigingen van de werkelijkheid, die het geheel inzichtelijker maken.

De theorie rondom macht waarop ik deels mijn ideeën baseer komt uit het boek Organisatiedynamica van Thijs Homan. Hij beschrijft in dit boek de onderliggende stromen die het organisatielandschap bepalen. En die bepalen of een organisatieverandering slaagt of niet.

Eén van die stromen is hoe macht wordt ingezet binnen de organisatie. Zoals je terecht opmerkt: macht heeft ook z’n goede kanten. De pyramidale structuur van macht is in principe niet verkeerd, niet als beeld maar ook niet in de praktijk. Het gaat er meer om hoe die macht wordt ingezet. Als macht een master & servant cultuur tot gevolg heeft, heeft dit grote effecten op je bedrijfsvoering, en zeker op organisatieveranderingen. Wat je schrijft over de ideeën van Gerard Endenburg: mensen kunnen macht (over) gaan ontkennen. Waarbij in organisaties een onwerkbare situatie kan ontstaan, namelijk een leiding die overtuigd is van haar macht, en de medewerkers die deze macht ontkennen.
Zeker als een organisatie een spiraal van machtsuitoefening en –ontkenning ingaat, wordt de pyramidale structuur van een beeld steeds meer werkelijkheid.

En natuurlijk is de praktijk zoveel meer genuanceerd en divers dan een blog toelaat. Het is dan ook een versimpeling van de werkelijkheid, gericht op het aanzetten tot nadenken en het voeren van discussie.

Je stellige overtuiging dat Change Management een contradictio in terminus is onderschrijf ik absoluut niet. In mijn optiek is een verandermanagement ingezet vanuit de eerder genoemde onderliggende stromen binnen een organisatie zeer nuttig, in geval van verandersituaties zelfs onontbeerlijk.

En daar hoor ik graag je opinie over! ;-)

Groet, René
Cees Hoogendijk
Cees Hoogendijk -  (2010-09-14 10:52)
Met genoegen!

Eerst nog even over wat jij schrijft:

"mensen kunnen macht (over) gaan ontkennen. Waarbij in organisaties een onwerkbare situatie kan ontstaan, namelijk een leiding die overtuigd is van haar macht, en de medewerkers die deze macht ontkennen".

Als organisatieontwikkelaar zou ik de door jou geschetste situatie juist hoogst wenselijk achten om verder te geraken... Hoezo onwerkbaar? Vanuit het managementparadigma misschien...

Contradictio in terminUs vind ik een leuke verschrijving. Alsof de contradictie er niet mag zijn. Geloof me, wij bestaan juist bij de gratie van contradictie. Met contradictie op zich heb ik geen probleem. Contradictie is verwant met ironie. Lach, en lach vooral om jezelf, om je vermeende zekerheden. Lees de Zwarte Zwaan! 
Dus noem je werk vooral Change Management en laat mensen  zich daarover verwonderen. laat ze er om lachen. Laat managers denken dat jij de veranderingen op je neemt, want dan hoeven zij het niet te doen. En dat is wel zo gunstig, want niet alle managers hebben door wat 'verandering' allemaal inhoudt. Schaar je aan de zijde van het Communication Management, ook zo'n overschatte functie. Vraag aan de communicatiemanager wat hij of zij precies denkt te managen, en na een lange stilte komt er zoiets als de 'personele nieuwsbrief' over de lippen. Je denkt toch niet dat je het discours van alle medewerkers in een organisatie kunt managen? In welke rol, functie of positie dan ook? Om met JC te spreken: laten we organisaties proberen te begrijpen; dat gebeurt meestal pas als we ze door hebben... En als je zelf denkt dat je het fenomeen organisatie een beetje begint door te krijgen, houd dat dan niet voor jezelf, maar deel het met zoveel mogelijk managers in die organisatie. Dan ben je goed bezig!

P.S.: ik noem mijzelf MiO: meester in onwikkeling.... :-) Lachen toch?
Gert Veenhoven
Gert Veenhoven -  (2010-09-14 20:03)
Ja, ook ik Brutus. Ik noem mij (vaak) ook change manager.

Maar wel vanuit de wetenschap dat change natuurlijk niet te managen is. Simpelweg omdat gedragsverandering niet planbaar is. Hoogstens je eigen gedrag maar zelfs dat valt al niet mee (ben op dit moment weer op dieeet).
Dus ja, wat mij betreft is het een ongelukkig gekozen combinatie van woorden.

Uiteraard snijden de activiteiten die vallen binnen het domein "change management" vaak wel hout omdat ze - althans in mijn definitie - gericht zijn op het helpen van mensen, door samenwerking te faciliteren,  de juiste leeromgevingen te creeeren, verbindingen te leggen etc. etc.

Waarom ik mijzelf dan toch change manager noem? Omdat dit gangbaar is in de organisatie waarin ik werk en dit de taal is die er gesproken wordt. En omdat het zo heerlijk gepositioneerd is - als een soort yin & yang - ten opzichte van project management.

Maar liever zou ik mijzelf (change-) facilitator, proces-begeleider, verbinder of ontwikkelaar noemen.

Laatst kwam ik in een linked - in group de kreet "change management project" tegen; die snapte ik al helemaal niet.....als of er een vast begin en een vast eind zou zijn.

Taal blijft een raar ding.




Hems Zwier
Hems Zwier -  (2010-09-14 20:32)
 Hahaha heren wat bent u lekker bezig. Over change mangement, natuurlijk bezig ik die term ook wel eens als men vraag wat ik doe voor de kost.... en dan lach ik er vrolijk bij. Natuurlijk kan dat eigenlijk niet...leiderschap bij verandering dat kan! Maar management richt zich altijd op het optimaal laten functioneren van een afgesproken situatie. Je managet iets;-) Zeg maar een stilstaand kader waarbinnen je naar een optimum streeft. De accountmanager...... de landenmanager......
Maar voor echte verandering is leiderschap nodig,een stip op de horizon, intuitie, gevoel. Change management is het realiseren van een afgesproken verandering. Maar op dat moment wordt de verandering alweer bevroren in de tijd....stilstand dus! Van ist naar soll. Kortom geef mij maar change leadership;-) Leidinggeven aan voortdurende verandering;-)
Cees Hoogendijk
Cees Hoogendijk -  (2010-09-14 21:05)
Nou @Hems, noem dat dan maar gewoon Leadership. Als Change Management een contradictio in terminis is, dan is Change Leadership een pleonasme. Of zoals Willem Jan van der Veldt altijd zegt: elke toevoeging is een beperking.

En @Gert, die yin en die yang, change management versus projectmanagement? Ik snap hem wel natuurlijk zoals jij change mgt uitlegt, maar de gemiddelde CM snapt dat totaal niet. (Wie de schoen past, trekke hem natuurlijk niet aan.) En dan is het toch echt yang yang (en niet yin yin...)

Ter adstructie:
Bij de integratie van DHL, Van Gend & Loos en Danzas was ik als 'Director Organization Transition Support' verantwoordelijk voor de 'people side of change'. Twee kamers verder zat het Project Management Office. Ik kan je vertellen: dat was pas Yin & Yang, en dan niet als twee-eenheid, maar als water en vuur. (Later werd het iets van samenwerken, maar co-creatie is het nooit geworden.) De bewuste projectmanager meende de verantwoordelijkheid te dragen voor 250 'major change projects' (ja @Gert, change projects...). Toen wij van OTS eindelijk het door onszelf ontwikkelde Human Impact Analyse Tool op die projecten mochten loslaten, bleek wat iedereen (behalve de 250 projectleiders natuurlijk) al wist: dat alles ging het verandervermogen van de organisatie ver te boven. Maar ja, dat fijne Prince-2 hè, die schijnwerkelijkheid van het projectmanagement... want dat holle begrippenkader staat zonder moeite toe dat je er 250 projecten in definieert, en 250 PID's en zo. Zelfs 250 Project Boards waren nog wel te formeren in die 15.000 man tellende organisatie. Inderdaad @Hems, waar het aan ontbrak, dat was leadership. Ach weet je, zelf wist ik natuurlijk ook van toeten nog blazen. Ik was wel de enige sukkel die al die 250 PID's gelezen heeft. Uiteindelijk keert de wal gewoon het schip. Leiders snappen dat. Die hebben de 'panoptical view'.

Ik heb een idee. Het zal @Hems aanspreken. Waar we naar toe moeten is het volgende:

Het Nieuwe Change Management! (grapje voor insiders)

#HNCM
Hems Zwier
Hems Zwier -  (2010-09-14 21:21)
 Haha  Cees #HNCM...hou het alsjeblieft stil anders hebben we morgen de volgende hype;-) Heel herkenbaar dat Prince -2. Deze week een discussie met een programmamanager, die een project heeft, met project board, met een substantieel budget, maar niemand die weet wie bestuurlijk verantwoordelijk is voor het project. En erger niemand durft nu de hete aardappel te pakken en te roepen dat er eigenlijk sprake is van een phantoomproject met een heel grote groep hard werkende jongens en meisjes;-) Ik zeg doe eens wat meer panoptical view;-) Maar u heeft gelijk......#HNCM, dat hebben we nodig!
Bas Hoogendoorn
Bas Hoogendoorn -  (2010-09-14 21:34)
@Cees. Change management is geen contradictie, het is een opdracht :-) 

Verder heeft elk woord m.i. te maken met hoe je erover denkt, het is maar hoe je het wil zien. Een leider zonder volgelingen is op zijn best een fantastisch visionair. Aan de andere kant: een leider met een grote schare volgers kan een (voor een bepaalde periode zeer gewaardeerde en achteraf beschouwd een zeer onmenselijke) dictator blijken te zijn.

Ons denken over leiders en leiderschap wordt - vind ik - sterk gedomineerd door doen. "Die is die is een groot leider, hij/zij heeft dat en dat gedaan." Wat ik persoonlijk een aardige zienswijze vind, is de leider die invloed (dus geen macht) kan uitoefenen puur door (of door puur) aanwezig te zijn. Voor de mensen die (nog) niet op hun eigen kracht en inzicht durven te vertrouwen, is dat een gemis. Dit type leider gaat meer anoniem door het leven, die hoeft de aandacht en het succes (whatever that may be) niet.   
Jorrit Stevens
Jorrit Stevens -  (2010-09-14 22:07)
Ha Cees,

Daar ontmoeten we elkaar ook nog eens in de Mindz-omgeving, leuk! Mooie duiding van 'macht' , in het bijzonder vanuit Foucault!

---

Beste Allemaal,

Gezien de richting waarin de discussie zich ontwikkeld (o.a. of management en change al dan niet een tegenstelling of paradox zou uitdrukken. En of change management zelfs een opdracht zou zijn [laatste weliswaar met een knipoog] ), nodig ik je graag uit om een column van mij uit 2009 te lezen die ook een tegenstelling uitdrukt (althans naar mijn mening) namelijk die tussen managers en goede mensen: 'Een manager kan niet ook een goed mens zijn' ==> http://www.organisatieactivist.nl/www/een-manager-kan-niet-ook-een-goed-mens-zijn/ Volgens mij zou je de reacties op die column ook wel eens erg grappig (of juist om te huilen) kunnen vinden...! 

Hoe staan jullie hier tegenover? Ik blijf jullie uitwisseling verder met belangstelling lezen!

Cees Hoogendijk
Cees Hoogendijk -  (2010-09-14 22:34)
@Jorrit Dank voor je additie. Ik meen toendertijd op jouw blog gereageerd te hebben.

@Bas Enne die "opdracht", komt die dan van de Leider? (Hoe gaat het met Bas trouwens? Long time no see sinds Kernzorg.)

@Jorrit. Intussen even gekeken naar die blog. Ik denk dat ik op een andere heb gereageerd; dat was namelijk in 2010. Wel van gelijke strekking dacht ik. Maakt niet uit. Mensen, lezen die blog van Jorrit (zie boven voor het linkje) want zelfs Lenin heeft er op gereageerd!

@Bas Ik kan het niet laten. Een leider zonder volgers... daar hebben we alweer een pleonasme! En aangezien volgen toch echt de keuze van de volgers is, lijkt leiderschap en dictatuur mij weer iets van een contradictie te hebben. Laten we inderdaad leiderschap afmeten aan 'doen', want volgens mij is leiderschap geen zijnswijze maar een proces. En wel een heel interactief, wederkerig proces. Zoals macht dat ook is...

Al die toevoegingen ook aan dat leiderschap. Weet je dat Gert Veenhoven er een plaza aan heeft gewijd? Hij verzamelt ze: Van stralend leiderschap tot verlicht leiderschap en alles (of niets dus) daar tussen in. Zijn plaza heet Oneindig Leiderschap. Vermaak je ermee!

@Jorrit. Ik heb alsnog een reactie toegevoegd aan jouw toenmalige blog. Over leiding geven en leiding krijgen...

Comment on this article

Subscribe via email

Follow the comments of this article by email: